facebook instagram youtube

Hala Gąsienicowa – Czarny Staw Gąsienicowy

Hala Gąsienicowa – Czarny Staw Gąsienicowy, czas przejścia ok. 6h

Wycieczka półdniowa, średnio trudna. Różnica wzniesień 600m. Trasa z klasyki tatrzańskiej, w serce gór, gdzie rozpoczynają się najpiękniejsze szlaki wysokogórskie. Malownicze widoki szczytów w środkowej części Tatr.

Najdalej własnym samochodem można dojechać do parkingu przy ul. Bronisława Czecha koło Ronda
im. Jana Pawła II. Wtedy dochodzimy do Kuźnic Aleją Przewodników Tatrzańskich, lub możemy
dojechać mikrobusem bądź autobusem PKS.

Sprzed restauracji kuźnickiej kierujemy się na wschód, przechodzimy przez mostek na potoku Bystra i idziemy za znakami niebieskimi i zielonymi dość stromo pod górę. Po kilkunastu minutach zielone znaki idą prosto na Nosal, a w prawo skręca droga na stok Nieboraka, obok obszaru ochronnego ujęcia wody pitnej. Na zakręcie szlaku odsłania się widok na Kalatówki i Giewont. Przez las podchodzimy teraz stokiem Boczania, a następnie wychodzimy na odsłonięty grzbiet Skupniowego Upłazu. Z lewej strony widok na Polanę Olczyską, z prawej - Dolina Jaworzynka.

Między stokami Małej i Wielkiej Kopy Królowej przełęcz Karczmisko. Z prawej strony dochodzi ścieżka z Doliny Jaworzynki. U podnóża Kopy Magury kierujemy się w stronę coraz rozleglejszej panoramy szczytów, otaczających Halę Gąsienicową, z majestatyczną piramidą Żółtej Turni w centralnym miejscu, i strzelistym Kościelcem z prawej strony. Ścieżka wchodzi między niewysokie świerki, a następnie dość stromo schodzi w dół na Halę Gąsienicową. Mijamy schronisko Polskiego Związku Alpinizmu "Betlejemka" oraz kilka budynków Tatrzańskiego Parku Narodowego i innych instytucji naukowo-badawczych, i dochodzimy do schroniska "Murowaniec" (1500 m n.p.m.).

Wybudowano je w 1925 r., a jego pierwszym oficjalnym gościem był ówczesny prezydent Polski - Stanisław Wojciechowski. Ma ok. 100 miejsc noclegowych, bufet i przestronną jadalnię. Hala Gąsienicowa należy do najbardziej uczęszczanych miejsc w Tatrach Polskich i stanowi punkt wyjścia licznych tras turystycznych o rozmaitym stopniu trudności. W okolicy jest wiele szkoleniowych dróg taternickich. Zimą jest tu prawdziwe centrum narciarskie. Ozdobą terenu jest kilkanaście jezior górskich, spośród których największymi są Czarny Staw Gąsienicowy i Zielony Staw Gąsienicowy. Najwyższym szczytem w okolicy jest Świnica (2301 m).

Nad Czarny Staw Gąsienicowy prowadzi od schroniska niebieski szlak. Staw ten położony jest na wysokości 1620m n.p.m., ma 18ha powierzchni i 51m głębokości. Jest to czwarty co do wielkości staw w Tatrach Polskich. Po południowo-wschodniej stronie stawu wystaje z wody wysepka, z góry przypominająca kształtem żubra. Znad Czarnego Stawu Gąsienicowego prowadzą szlaki na Orlą Perć i Kościelec.

Powrót do Kuźnic tą samą trasą, lub od Przełęczy między Kopami, żółtym szlakiem przez Dol. Jaworzynki.

Źródło: Maciej Pinkwart „Zakopane i okolice”
Mieczysław Tarczyński „Ceperski przewodnik po Tatrach”