Jakość powietrza
Stopień jakości powietrza Dobra
Legenda
  Bardzo dobra
  Dobra
  Umiarkowana
  Brak danych
  Dostateczna
  Zła
  Bardzo zła
tabelka scrollowana
Czujniki GIOŚ NO2 CO O3 SO2
ul. Sienkiewicza   8.86   0   101.62   0
- - - - PM2.5 PM10 - - - - - - - -
ul. Sienkiewicza   -   18.44
Czujniki o mniejszej dokładności:
Kamieniec   12.59   15.51
Józefa Piłsudskiego   11.5   14.24
Tytusa Chałubińskiego   14.17   17.97
Zofii i Witolda Paryskich   12.11   15.21
Kuźnice   15.33   19.05
Szkoła Podstawowa w Kościelisku   0.7   1.03
Wszystkie odczyty podawane są w µg/m3
Partner: airly
Nd. 28.07 17:00
Deszczowo
22° / 9° słabe opady deszczu
Pon. 14:00
Zachmurzenie
18°
Wt. 14:00
Słonecznie
20°
Śr. 14:00
Słonecznie
23°
Czw. 14:00
Zachmurzenie
26°
Pt. 14:00
Deszczowo
22°
Zdjęcie promujące Zakopane

Zmieniamy się dla Was - budowa ronda w rejonie Spyrkówki

Szanowni Mieszkańcy, początkiem września po dokonaniu rewitalizacji budynków dworca kolejowego zakończyła się budowa centrum komunikacyjnego na Chramcówkach. Mieszkańcy i turyści mogą korzystać
z nowoczesnego dworca komunikacji autobusowej dalekobieżnej i lokalnej. PKP PLK cały czas kontynuuje prace przy kolejowej stacji Zakopane, na której pojawiły się już częściowo tory oraz perony.

Centrum komunikacyjne jest jednym z etapów kompleksowego rozwiązania problemu komunikacji samochodowej, komunikacji zbiorowej oraz dostępu do komunikacji kolejowej w naszym mieście. Wiemy, że podczas nadmiernego ruchu turystycznego poruszanie się naszych Mieszkańców po mieście jest utrudnione. Dlatego zmniejszenie ruchu lub kierowaniem nim tak, aby odciążyć newralgiczne miejsca w naszym mieście było przedmiotem szeregu spotkań zarówno z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, Zarządem Dróg Wojewódzkich w Krakowie, jak i ekspertami do spraw transportu m.in. z Politechniki Krakowskiej Katedry Systemów Transportowych. Były one również przedmiotem konsultacji społecznych i opracowań studyjnych, jak również analiz środowiskowych. Efektem tego było miedzy innymi przyjęcie przez Radę Miasta Zakopane „Planu Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Zakopanego na lata 2017-2025 z kierunkiem do 2030 roku”. Oprócz tego zabiegaliśmy wraz z Władzami Powiatu Tatrzańskiego, Nowotarskiego i innych Gmin o wsparcie tych wszystkich wypracowanych rozwiązań przez władze państwa. Dzięki temu udało się, że inwestycje, które mają poprawić płynność ruchu i ograniczyć jego natężenie na obszarze w/w powiatów, w tym naszym mieście, znalazły się na indykatywnej liście inwestycji przewidzianych do realizacji w ramach „Programu rozwoju systemu transportowego na obszarze Podtatrza do 2030 roku” przyjętego przez Radę Ministrów w 2020 r. oraz w innych dokumentach planistycznych.

Szereg tych inwestycji oraz przedsięwzięć zostało już zrealizowanych, niektóre są w trakcie m.in. budowa ronda na drodze krajowej DK 47 w rejonie Spyrkówki. Początkiem miesiąca Generalna Dyrekcje Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Krakowie poinformowała, że rozstrzygnęła przetarg na inną inwestycję, która będzie realizowana na terenie naszego miasta p.n. „Rozbudowa dwóch skrzyżowań na DK47 z ulicami Wojdyły i Ustup na skrzyżowania typu rondo w miejscowości Zakopane” co również wpłynie na upłynnienie ruchu w rejonie wjazdu do Zakopanego. Z całą pewnością pozwoli mieszkańcom osiedli Olcza, Hrube Wyźne i Niźne, Cyrhli na bezpieczne włączenie się do ruchu na drogę krajową. W tym rejonie dzięki działaniom władz Miasta zakończyła się w zeszłym roku inwestycja podniesienia światła przejazdu pod wiaduktem kolejowym co umożliwiło autokarom i samochodom dostawczym przejazd pod nim. Dzięki czemu nie muszą oni przejeżdżać niemal całego Zakopanego, aby dotrzeć do swojego punktu końcowego zlokalizowanego na Olczy czy Cyrhli.

Kolejnym etapem oczekiwanych przez Mieszkańców prac nad usprawnieniem komunikacji samochodowej w naszym mieście jest budowa nowego połączenia drogowego od Centrum Komunikacyjnego na Chramcówkach do ronda budowanego na Spyrkówce. Ma ono powstać dzięki przebudowie istniejącej drogi Szymony /bocznej/ oraz budowie nowych dróg tj. przedłużeniu ulicy Chyców Potok /wzdłuż obiektów CH Szymonek, Modom/ oraz realizację drogi przez tereny PKP S. A. na Spyrkówce. Dzięki zrealizowanemu połączeniu zostanie zmniejszone natężenie pojazdów na ulicy Kasprowicza, Chramcówki, Szymony, a autobusy dalekobieżne będą niemalże bezpośrednio mogły wjeżdżać i wyjeżdżać z Centrum Komunikacyjnego na drogę krajową.

Urząd Miasta jest w posiadaniu dokumentacji projektowych przygotowanych przez projektantów, którzy działają pod stałym nadzorem specjalistów m.in. z Generalnej Dyrekcji Dróg. Dokumentacja opracowana została mając na względzie obowiązujące przepisy prawa dotyczące projektowania dróg publicznych tj. ustawy, rozporządzenia, warunki techniczne i standardy, przede wszystkim wzięto pod uwagę również aspekty społeczne. To wszystko pozwoliło na wypracowanie, zaprojektowanie i uzyskanie stosownych uzgodnień, pozwoleń oraz jak najmniejszą zajętość nieruchomości prywatnych przylegających do tych inwestycji. Jest to bardzo ważny aspekt, ponieważ istniejące i nowo projektowane pasy drogowe były planowane w szczególności po nieruchomościach stanowiących własność Skarbu Państwa i Gminy Miasto Zakopane minimalizując przy tym ingerencję w nieruchomości stanowiące własność osób prywatnych, co ze względu na teren zurbanizowany nie jest łatwym zadaniem dla projektantów.

Jest rzeczą zrozumiałą, że podjęte działania inwestycyjne, z uwagi na ich skomplikowanie i złożony zakres oraz prowadzenie działań w terenie mocno zurbanizowanym, są trudne do zrealizowania w krótkim czasie i muszą być zaplanowane na kilka lat. Jesteśmy przekonani, że zaplanowane rozwiązania drogowe, również te realizowane we współpracy Miasta Zakopane z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie w znacznej mierze usprawnią i uporządkują komunikację samochodową oraz transport publiczny, w sposób jak najbardziej sprzyjający zarówno mieszkańcom Miasta Zakopane, turystom i innym użytkownikom.

Zapraszamy Państwa do zapoznania się z przebiegiem mającego powstać nowego połączenia drogowego drogi krajowej DK 47 „Zakopianka” z Centrum Komunikacyjnym na Chramcówkach”.