Jakość powietrza
Stopień jakości powietrza Dobra
Legenda
  Bardzo dobra
  Dobra
  Umiarkowana
  Brak danych
  Dostateczna
  Zła
  Bardzo zła
tabelka scrollowana
Czujniki GIOŚ NO2 CO O3 SO2
ul. Sienkiewicza   1   0   70.5   0
- - - - PM2.5 PM10 - - - - - - - -
ul. Sienkiewicza   -   8.2
Czujniki o mniejszej dokładności:
Kamieniec   1.57   2.11
Józefa Piłsudskiego   0.81   1.19
Tytusa Chałubińskiego   1.2   1.44
Zofii i Witolda Paryskich   1.38   2.06
Kuźnice   1.09   1.34
Szkoła Podstawowa w Kościelisku   -   -
Wszystkie odczyty podawane są w µg/m3
Partner: airly
Pt. 22.11 04:00
Śnieg
-4° / -7° słabe opady śniegu
Sob. 13:00
Śnieg
-3°
Nd. 13:00
Śnieg
-0°
Pon. 13:00
Zachmurzenie
Wt. 13:00
Zachmurzenie
Zdjęcie promujące Zakopane

Czytająca szkoła od Czytającej Polski


Czytająca szkoła warunkiem równych szans dla każdego dziecka to tytuł publikacji eksperckiej napisanej przez niecodzienny zespół autorski: wykładowcy akademiccy, i przedstawicielki biznesu, nauczycielki i przedstawiciele organizacji pozarządowych oraz instytucji kultury stworzyli wspólnie i spisali wizję szkoły wychowującej dzieci w ekosystemie czytelniczym.

Czytająca szkoła to pierwszy materiał ekspercki nieformalnej koalicji Czytająca Polska i to z niej pochodzi zespół autorski. Egzemplarze drukowane będą rozsyłane do ekspertów ds. edukacji w całym kraju. Publikację cyfrową można bezpłatnie pobrać na stronie fpc.org.pl/czytajacaszkola

Wedle autorów postulowana Czytająca szkoła, to środowisko, które stawia sobie za cel tworzenie i wspieranie ekosystemu czytelniczego wokół każdego dziecka; ekosystemu, na który składa się szeroki i przyjazny dostęp do książek oraz regularny i bardzo widoczny wzór czytającego dorosłego.

Powyższy postulat oznacza wypracowanie na poziomie szkoły kilku elementów kluczowych dla sukcesu. Opracowanie strategii budowania kompetencji czytelniczych dzieci w oparciu o zabawę i przyjemność to pierwszy krok. Plan współpracy szkoły z rodzicami w obszarze czytelnictwa, to niełatwy drugi element. Trzeci postulat autorów to wprowadzenie systemu wczesnej oceny kompetencji czytelniczych dzieci i skutecznego oraz szybkiego „nadrabiania” tam, gdzie jest to wskazane – by ułatwić dzieciom o niższych kompetencjach naukę i wyrównać poziom. Kolejny element to biblioteka otwarta, przyjazna i wyposażona także w książki wybrane przez dzieci, następnie zaangażowanie w realizację strategii budowania ekosystemu czytelniczego całej kadry, a nie jedynie polonistki i bibliotekarza, włączenie biblioterapii i alternatywnych metod nauczania czytania, by ułatwić naukę czytania także dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Wizja przedstawiona w publikacji, jak podkreślają autorzy, nie jest rewolucyjna. Czytająca szkoła to wizja, w której każde dziecko ma realne szanse na sukces w wybranej dziedzinie, nauczyciele we współpracy z rodzicami koncentrują wysiłek tam gdzie jest on potrzebny i osiągają wspólny, dobrze zdefiniowany cel, a dyrekcja, realizując swoją rolę przywódczą, celebruje sukcesy, które wspólnota szkolna osiąga. Wierzymy, że czytająca szkoła to wizja jak najbardziej realizowalna. – deklaruje zespół autorski na okładce publikacji.

Idea rozwoju ekosystemu czytelniczego jest obszarem moich prac badawczych (i moją pasją!) już od wielu lat. Cieszę się niezmiernie, że doczekała się rozwinięcia w postaci publikacji „Czytająca szkoła”. Refleksje nad funkcjonowaniem książki i czytania w szkole są dziś ogromnie potrzebne, przygotowanie nowej podstawy programowej do języka polskiego to wielkie zadanie, w realizacji którego takie publikacje będą wspaniałą inspiracją. – podkreśliła dr Kinga Białek, wykładowczyni Szkoły Edukacji PAFW i UW, szefowa zespołu, który opracował skróconą podstawę programową do języka polskiego, współautorka Czytającej szkoły.

Publikację stworzył zespół z wielu miast i sektorów: publikacja powstała między Krakowem, Wrocławiem, Katowicami a Warszawą, w jej powstanie zaangażowali się wykładowcy Uniwersytetu Warszawskiego, Jagiellońskiego i SWPS, przedstawicielki Fundacji Szkoły Edukacji, Fundacji Edico, Fundacji Czas Dzieci, Fundacji Powszechnego Czytania, wydawnictwa Mamania, firmy Psychologia Edukacyjna i Instytutu Książki.

Nasza publikacja powstała przy udziale przedstawicieli naprawdę różnych środowisk, a prace nad nią odzwierciedlały toczące się obecnie dyskusje nad czytaniem w szkole. Początkowo skupiliśmy się na lekturach, ale szybko okazało się, że to zaledwie wycinek złożonej rzeczywistości szkolnej. Dlatego ostatecznie powstał rodzaj praktycznego przewodnika o roli i miejscu książki w systemie edukacji. Wierzymy, że przyda się on wszystkim tym, którzy mają wpływ na codzienne życie szkoły. – podkreśla Agnieszka Rasińska-Bóbr, wicedyrektorka Instytutu Książki, odpowiedzialna za prace stolika „Książka w szkole” w ramach Koalicji Czytająca Polska.

 

Ścieżki jakimi udaje się nam do czegoś doprowadzić zaskakują nas samych. Pomysł, by rozmawiać o funkcjonowaniu czytania w szkole przyszedł od Katarzyny Łakomik ze Stowarzyszenia Tłumaczy Literatury, która potem tylko raz mogła brać udział w warsztatach i nie jest współautorką broszury powstałej dzięki jej wspaniałej inspiracji. To pokazuje, że warto rozmawiać, inspirować się, wrzucać pomysły – czasem padają na dobry grunt! – zaznaczyła Maria Deskur, prezeska Fundacji Powszechnego Czytania, współautorka publikacji.

Partnerami publikacji są: Nowa Era oraz Czasopismo „Dyrektor Szkoły”, Kraków wraz z Krakowskim Biurem Festiwalowym, Wrocław z Wrocławskim Domem Literatury, Miasto Gdańsk oraz Polska Izba Książki. Patronat honorowy objęły nad publikacją Biblioteka Narodowa, Narodowe Centrum Kultury oraz Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0, a także Instytut Książki.

Czytająca szkoła sygnowana jest logotypem Czytająca Polska. Koalicja o tej nazwie to, jak można przeczytać na stronach jej członków, nieformalna koalicja osób, instytucji i firm, które łączy świadomość, że przyszłość Polski zależy od tego, na ile uda się podnieść poziom czytelnictwa. Liczne badania potwierdzają, że prywatna czynność jaką jest czytanie książek przekłada się na polepszenie szans życiowych jednostki i – co za tym idzie – olbrzymie korzyści społeczne: zwiększenie liczby obywateli uczestniczących w życiu społecznym i gospodarczym, wzrost potencjału naukowego, ekonomicznego i innowacyjnego kraju. Do Koalicji należy obecnie ponad 40 organizacji z całej Polski i z różnych sektorów.

Tytuł: Czytająca szkoła warunkiem równych szans dla każdego dziecka. Refleksje wokół strategii funkcjonowania książki w szkole
Autorzy: dr Kinga Białek (Szkoła Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego), prof. Krzysztof Biedrzycki (Instytut Badań Edukacyjnych, Uniwersytet Jagielloński), Maria Deskur (Fundacja Powszechnego Czytania), dr Joanna Dobkowska (Uniwersytet Warszawski), Agnieszka Karp-Szymańska (Fundacja CzasDzieci), Wioletta Maciejewska (VI Liceum Ogólnokształcące we Wrocławiu), Karina Mucha (Psychologia Edukacyjna, SWPS), Edyta Plich (Fundacja Edico), Agnieszka Rasińska-Bóbr (Instytut Książki), Aleksandra Ruszkowska (Wydawnictwo Mamania).
Ilustracje: Joanna Gniady
Projekt graficzny: Dorota Nowacka
ISBN: 978-83-961299-9-4
Druk ufundowała Drukarnia Abedik 

Publikacja jest bezpłatna, do pobrania ze stron organizacji partnerskich, m. in.: https://fpc.org.pl/czytajacaszkola/ lub w linku poniżej galerii.