Jakość powietrza
Stopień jakości powietrza Bardzo dobra
Legenda
  Bardzo dobra
  Dobra
  Umiarkowana
  Brak danych
  Dostateczna
  Zła
  Bardzo zła
tabelka scrollowana
Czujniki GIOŚ NO2 CO O3 SO2
ul. Sienkiewicza   6.6   0   33.6   0
- - - - PM2.5 PM10 - - - - - - - -
ul. Sienkiewicza   -   16.6
Czujniki o mniejszej dokładności:
Kamieniec   9.12   10.91
Józefa Piłsudskiego   13.89   17.36
Tytusa Chałubińskiego   10.08   12.37
Zofii i Witolda Paryskich   6.93   9.35
Kuźnice   2.52   3.03
Szkoła Podstawowa w Kościelisku   -   -
Wszystkie odczyty podawane są w µg/m3
Partner: airly
Śr. 27.11 04:00
Zachmurzenie
1° / -1° zachmurzenie duże
Czw. 13:00
Zachmurzenie
Pt. 13:00
Śnieg
-1°
Sob. 13:00
Zachmurzenie
Nd. 13:00
Słonecznie
Zdjęcie promujące Zakopane

Wystawa Katarzyny Józefowicz "Bez końca"

Zakopiańskie Centrum Kultury, Miejska Galeria Sztuki im. Wł. hr. Zamoyskiego serdecznie zapraszają na wystawę prac wybitnej polskiej rzeźbiarki, profesor, dziekan Wydziału Rzeźby i Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.

13.12.2019–16.02.2020

Wernisaż: 13 grudnia 2019 o godzinie 17:00

Miejska Galeria Sztuki im. Wł. hr. Zamoyskiego w Zakopanem

ul. Krupówki 41

Katarzyna Józefowicz urodziła się w 1959 roku w Lublinie. Studiowała na Wydziale Rzeźby w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku w latach 1981–1986. Dyplom obroniła w pracowni prof. Edwarda Sitka. Swoje prace prezentowała na wystawach indywidualnych m.in. w Galerii Koło w Gdańsku (1996, 1998, 2003), Galerii Foksal w Warszawie (2000, 2001, 2002, 2005), Galerii Prowincjonalnej w Słubicach (2000), Galerii Arsenał w Białymstoku (2003), Galerii Wozownia w Toruniu (2007), Galerii Białej w Lublinie (2007), GGM w Gdańsku (2009), Li Space w Pekinie (2010), MMC w Wilnie (2013), CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie (2015), CSW Łaźnia w Gdańsku (2018), Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku (2019). Uczestniczyła w wielu wystawach zbiorowych. W 2001 roku została laureatką Paszportu „Polityki”. Jej prace znajdują się w zbiorach m.in. Muzeum Narodowego w Gdańsku, Kolekcji EVN (Austria), Norton Family Collection (USA), Galerii Arsenał w Białymstoku. Ponadto prace posiadają w swoich zbiorach m.in.: Jil Sander, Jack Tilton, La Gaja, Pedro Alvares Ribeiro.

Prezentowana w zakopiańskiej galerii twórczość Katarzyny Józefowicz jest we współczesnej sztuce zjawiskiem wyjątkowym i osobnym, ze względu na niezwykle refleksyjne i krytyczne traktowanie idei antropocentryzmu, pojęcia czasu i procesu twórczego. W ciągu ostatnich dekad artystka niezwykle konsekwentnie i systematycznie podejmuje trud wtórnej artystycznej i semantycznej translacji: idee i pojęcia zapisane w formie abstrakcyjnego znaku graficznego tłumaczy ponownie na język pierwotnych znaczeń. Tytuły realizacji takie jak: „Między słowami”, „Obrus”, „Gry”, „Dywan” czy „Miasta” odwołują się pozornie do pojęć, zjawisk i obiektów zdefiniowanych, prozaicznych i codziennych – jednocześnie angażując widza w intelektualną grę z wieloznacznością pojęć, zaskakując wysublimowaną metaforą i mnogością asocjacji.

Kompozycje Katarzyny Józefowicz, pomimo wyraźnie zarysowanej przez artystkę czytelnej wewnętrznej struktury i „rzeźbiarskiej proweniencji” w sposobie definiowania formy i przestrzeni, posiadają otwartą kompozycję. Dają możliwość kontynuacji i multiplikacji, stają się zapisem procesu w czasie. Ów czas w pracach Katarzyny Józefowicz, zapisany w nietrwałej materii papieru, z przetworzonych fragmentów gazet i reklam, jest odczuwany równie sensualnie jak ten, który niegdyś utrwalano w kamieniu i spiżu, na fasadach i cokołach. Artystka wykorzystuje gazety, tekturę, papier, niechciane i zdegradowane strzępy cywilizacji i przebrzmiałego zgiełku informacyjnego, aby z tak przetworzonej materii, wzorem procesów biologicznych, budować organiczną tkankę neuronów, oplatających i komunikujących ze sobą świat natury i kultury.

(…) Pokorna i systematyczna dyscyplina pracy czyni z dzieł Katarzyny Józefowicz autentyczny i osobisty zapis czasu, kronikę współczesnej odysei, godną cierpliwych splotów tkaniny Penelopy. W tak szeroko zakreślonym obszarze poszukiwań twórczych Katarzyny Józefowicz pomiędzy dumną nadzieją, że jesteśmy „miarą wszechrzeczy”, a smutną konstatacją, że jesteśmy „epizodem w życiu przedmiotów”, wrażliwy odbiorca odczyta głęboki sens i wagę „niemych słów”, którymi przemawia do nas artystka.

Lidia Rosińska-Podleśny

Fragment tekstu do wystawy

Prace prezentowane na wystawie pochodzą z kolekcji Katarzyny Józefowicz, Fundacji Galerii Foksal w Warszawie oraz Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej w Tarnowie.