Stanowisko Urzędu Miasta Zakopane w sprawie doniesień medialnych dot. dzierżawy terenu usytuowanego w obrębie Parku Miejskiego
W nawiązaniu do artykułów dotyczących dzierżawy Parku Miejskiego, w tym szczególnie artykułu opublikowanego na portalu tvn24.pl w dniu 31.01.2025 r. pt. „Prywatny park na miejskim terenie.
To dość kuriozalne”, dotyczącego dzierżawy terenu w obrębie Parku Miejskiego im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Zakopanem, Urząd Miasta Zakopane stanowczo prostuje nieprawdziwe informacje zawarte w publikacjach.
- Nieprawdą jest, że dzierżawa Parku Miejskiego została dokonana z naruszeniem jakichkolwiek przepisów prawa. Wszystkie wymagane prawem procedury zostały zachowane podczas dzierżawy parku przez MOSiR.
- Nieprawdą jest, że Burmistrz Miasta Zakopanem wydzierżawił Park Miejski. Park Miejski został wydzierżawiony przez MOSiR.
Nieprawdą jest, jak sugeruje wskazany artykuł, że decyzja o dzierżawie powinna należeć do Rady Miasta. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, Burmistrz Miasta Zakopane nie przekroczył swoich kompetencji, a cały proces dzierżawy został przeprowadzony zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami.
Park Miejski jest nieruchomością oddaną przez Gminę Miasto Zakopane w trwały zarząd Miejskiemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji (MOSiR), który zgodnie z art. 43 ust. 2 pkt 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami ma prawo oddania nieruchomości lub jej części w dzierżawę na czas nie dłuższy niż czas, na który został ustanowiony trwały zarząd, z równoczesnym zawiadomieniem właściwego organu i organu nadzorującego, jeżeli umowa jest zawierana na czas oznaczony do 3 lat.
Dzierżawca zawarł umowę z MOSiR obejmującą teren parku miejskiego pod organizację Parku Miliona Świateł na okres od listopada 2024 roku – do marca 2027 roku w sezonie zimowym (miesiące listopad – marzec), co daje łącznie 15 miesięcy. Okres dzierżawy nie przekracza więc 3 lat. MOSiR, jako jednostka posiadająca trwały zarząd, miał kompetencje do zawarcia takiej umowy, a decyzja o dzierżawie nie wymagała uchwały Rady Miasta Zakopane. Decyzja w tym zakresie zgodnie z przywołanym art. 43 ust. 2 pkt 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami należała do Dyrektora MOSiR, który działał w granicach prawa.
Ponadto, zgodnie z art. 37 ust. 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami, w przypadku zawarcia umowy dzierżawy gruntu na okres do 3 lat, organizowanie przetargu nie jest obligatoryjne. Co więcej, w przypadku nieruchomości oddanych w trwały zarząd, dominujący pogląd prawny wskazuje, że jednostka organizacyjna nie ma obowiązku organizowania przetargu na dzierżawę. Zatem finalizacja powyższej umowy była zgodna z obowiązującymi przepisami prawa.
Należy także zaznaczyć, że cały proces dzierżawy od początku był przejrzysty i zgodny z prawem. Nieruchomość została przeznaczona do dzierżawy na mocy zarządzenia nr 0050.193.2024 Burmistrza Miasta Zakopane z dnia 24.10.2024 r., a wykaz nieruchomości przeznaczonych do dzierżawy stanowiący załącznik nr 1 do ww. zarządzenia został wywieszony na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miasta na okres 21 dni (25.10.2024 – 15.11.2024) oraz opublikowany w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Zakopane w dniu 25.10.2024 roku.
Przedstawianie w mediach niezgodnych z prawdą faktów wprowadza opinię publiczną w błąd i podważa legalność działań Gminy Miasto Zakopane oraz MOSiR, prowadzonych zgodnie z obowiązującymi przepisami. Urząd Miasta Zakopane apeluje o rzetelne przedstawianie faktów i unikanie szerzenia nieprawdziwych informacji.
(APM)