
Tatrzańskie gminy postulują zmiany przepisów dotyczących quadów i skuterów
24 lutego 2025 r. miasto Zakopane wraz z powiatem tatrzańskim i pozostałymi tworzącymi go gminami – Kościeliskiem, Poroninem, Bukowiną Tatrzańską oraz Białym Dunajcem skierowały pismo w sprawie konieczności podjęcia prac legislacyjnych dotyczących wykonywania działalności gospodarczej polegającej na organizowaniu wypraw typu off road w terenach cennych przyrodniczo do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, a także do Posłów na Sejm RP, Marszałka i Wicemarszałka Województwa Małopolskiego, Wojewody Małopolskiego oraz wielu innych osób i instytucji związanych z tym tematem.
Burmistrz Miasta Zakopane Łukasz Filipowicz wraz z Wójtami gmin zwraca uwagę w piśmie na brak kompleksowych przepisów oraz realnej możliwości egzekucji tych istniejących, zwłaszcza w przypadku terenów nieznajdujących się w granicach parku narodowego takich jak: Bachledzki Wierch, Antałówka czy Gubałówka. Brak odpowiednich regulacji bezpośrednio wpływa na narastający konflikt pomiędzy właścicielami gruntów, a wypożyczalniami i firmami oferującymi przejażdżki quadami i skuterami śnieżnymi, które nagminnie naruszają prawo własności. Sposób prowadzenia tej działalności budzi także sprzeciw władz samorządowych z powodu wielu negatywnych oddziaływań na środowisko oraz zagrożenie bezpieczeństwa. Natomiast aspekcie ochrony własności samorząd nie posiada prawnych możliwości udzielenia właścicielom nieruchomości wsparcia.
W wysłanym dokumencie gminy oraz powiat powołują się na zapisy Kodeksu wykroczeń, który tylko teoretycznie chroni właścicieli gruntów i zwracają uwagę, iż jest on niewystarczający. Jednogłośnie wnoszą więc m.in. o:
- wprowadzenie przepisów dotyczących obowiązku rejestracji wszystkich pojazdów, a także regulacji dotyczących ich poruszania się poza drogami publicznymi,
- rozszerzenie uprawnień straży gminnej do przeprowadzania kontroli i karania mandatami w sytuacjach poruszania się pojazdów drogami bez względu na ich stan prawny,
- ustawowe wprowadzenie obowiązku wyposażenia przedmiotowych pojazdów w ramach działalności gospodarczej w lokalizatory GPS,
- objęcie tego rodzaju działalności gospodarczej obowiązkiem uzyskania zezwolenia, w tym zgód właścicieli gruntów oraz wprowadzenie przepisów penalizujących sam wjazd na teren prywatny bez zgody właściciela.
Dodatkowym postulatem jest uwzględnienie na terenach objętych formami ochrony przyrody rozwiązań pro-środowiskowych takich jak wykorzystanie do świadczenia usług wyłącznie pojazdów z napędem elektrycznym.
Pismo ma na celu zwrócenie uwagi na konieczność wypracowania na poziomie ustawowym rozwiązań sprzyjających ograniczeniu poruszania się quadów i skuterów po terenach prywatnych, a także podkreślanie ważności problemu, skorelowania przepisów wielu ustaw i wprowadzenia skutecznych uregulowań służących wspólnemu dobru – zachowaniu wartości przyrodniczych z uwzględnieniem ochrony własności i swobody działalności gospodarczej.
(MG, AKS)