Jakość powietrza
Brak danych
Legenda
  Bardzo dobra
  Dobra
  Umiarkowana
  Brak danych
  Dostateczna
  Zła
  Bardzo zła
tabelka scrollowana
Czujniki GIOŚ NO2 CO O3 SO2
ul. Sienkiewicza   -   -   -   -
- - - - PM2.5 PM10 - - - - - - - -
ul. Sienkiewicza   -   -
Czujniki o mniejszej dokładności:
Kamieniec   121.45   144.29
Józefa Piłsudskiego   19.79   24.19
Tytusa Chałubińskiego   6.28   7.32
Kuźnice   3.18   3.84
Szkoła Podstawowa w Kościelisku   -   -
Wszystkie odczyty podawane są w µg/m3
Partner: airly
Brak danych pogodowychPrzepraszamy!
Zdjęcie promujące Zakopane

Uwaga! Zmiany w segregacji odpadów

Od 1 stycznia 2025 r. nastąpiły zmiany w segregacji odpadów. Nowe przepisy mają pomóc w zwiększeniu odzysku surowców wtórnych i ograniczeniu ilości odpadów, które trafiają na składowiska śmieci. Zmiany w segregacji odpadów przyniosą korzyści nie tylko środowisku, ale i gospodarce.

Od początku 2025 roku:

  1. Nie wolno wyrzucać ubrań i innych tekstyliów do pojemników na odpady zmieszane
  2. Przedsiębiorcy muszą segregować odpady budowlane i remontowe
  3. Wejść ma również w życie system kaucyjny – jego start uznawany jest za jedną z większych rewolucji w systemie gospodarowania odpadami w Polsce.

TEKSTYLIA

Przepisy nie wymagają, aby tekstylia odbierane były bezpośrednio z domów mieszkańców.

W ramach gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi odpady takie jak zużyte ubrania, ale też buty, koce, pościel, zasłony, kapelusze, obuwie czy dywany powinny być dostarczane przez właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Miasto Zakopane, objętych tym systemem, do PSZOK – Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych przy ul. Wojdyły 25 w Zakopanem.

Oprócz systemu samorządowego mamy też system zbiórek prowadzony przez różne firmy i organizacje pozarządowe. Część zebranych w ten sposób rzeczy trafia do drugiego obiegu, część wykorzystywana jest do produkcji tzw. czyściwa. Zachęcamy do nawiązania kontaktu z CPK lub schroniskami dla zwierząt, jeśli rzeczy przeznaczone do wyrzucenia nie są mocno zniszczone i mogą być wykorzystane przez potrzebujących.

ODPADY BUDOWLANE

Od 1 stycznia 2025 r. wprowadzono obowiązek sortowania odpadów budowlanych. Deweloperzy i firmy remontowe będą musiały je dzielić na sześć frakcji:

- drewno
- metale
- szkło
- tworzywa sztuczne
- gips
- odpady mineralne
- materiały ceramiczne oraz kamienie.

Wymogiem tym nie są objęte osoby fizyczne. Osoby prywatne remontujące swoje mieszkanie, dom albo inny lokal – choć są wytwórcami odpadów budowlano-remontowych – są zwolnione z obowiązku ich segregacji.

Taki obowiązek spoczywa jednak zarówno na firmach budowlanych wytwarzających wspomniane odpady, jak i na tych, które odbierają je od osób prywatnych przeprowadzających remonty.

Firmy, które mają wysegregowane odpady budowlane i remontowe, muszą zapewnić dalsze ich zagospodarowanie. To wymóg zapisany w ustawie z 21 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2024 r. poz. 1834). Zgodnie z przepisami tej nowelizacji segregacja może być przeprowadzona na miejscu budowy lub rozbiórki. Jednak nie jest to obligatoryjne. Zarówno wytwórca odpadów budowlanych i remontowych, jak i następny ich posiadacz mogą zlecić segregację innemu, uprawnionemu podmiotowi. Muszą wówczas zawrzeć umowę w formie pisemnej pod rygorem nieważności, w której określą dalsze zagospodarowanie wysegregowanych odpadów.

Odpowiedzialność za segregację ww. odpadów ponoszą solidarnie: wytwórca odpadów (co do zasady jest nim firma, która świadczy usługę budowlano-remontową, a nie podmiot, który ją zlecił), następny posiadacz odpadów oraz podmiot, któremu zlecono ich segregację.

Nowe regulacje wymuszają sortowanie odpadów budowlanych i rozbiórkowych na co najmniej 6 frakcji:

  • drewno,
  • metale,
  • szkło,
  • tworzywa sztuczne,
  • gips,
  • odpady mineralne, w tym beton, cegłę, płytki i materiały ceramiczne oraz kamienie.

W przypadku nieprowadzenia selektywnego zbierania, odbierania i sortowania odpadów budowlanych i rozbiórkowych, wbrew obowiązkowi określonemu w art. 101a może zostać nałożona administracyjna kara pieniężna, która została określona w art.194 ust.1 pkt 6a „Administracyjne kary pieniężne”. Wysokość kary wynosi od 1 000 do maksymalnie 1 000 000 złotych.

SYSTEM KAUCYJNY

System kaucyjny obejmuje:

  • jednorazowe butelki z tworzyw sztucznych o pojemności do 3 litrów,
  • szklane butelki wielokrotnego użytku do 1,5 litra oraz
  • metalowe (w tym również aluminiowe) puszki o pojemności do 1

29 października 2024 r. została przyjęta przez rząd autopoprawka projektu ustawy zmieniająca termin wejścia w życie systemu na 1 października 2025 (następnie projekt został skierowany do Sejmu) https://www.gov.pl/web/klimat/nowelizacja-ustawy-o-odpadach-oraz-ustawy-stawy-o-gospodarce-opakowaniami-i-odpadami-opakowaniowymi-przyjete-przez-rzad

Sklepy o powierzchni sprzedaży powyżej 200 m2 będą zobowiązane do:

  • pobierania i zwracania kaucji,
  • zbierania pustych opakowań i odpadów opakowaniowych,
  • prowadzenia ewidencji, która będzie obejmowała liczbę nabytych i sprzedanych produktów w opakowaniach na napoje objętych systemem kaucyjnym, liczbie zwróconych opakowań oraz wysokości pobranych, zwróconych i niezwróconych kaucji.

Sklepy o powierzchni sprzedaży nie większej niż 200 m2 zobowiązane będą:

  • uczestniczyć w systemie kaucyjnym w zakresie pobierania kaucji,
  • miały możliwość dobrowolnego dołączenia w zakresie:
    • zwracania kaucji,
    • zbierania pustych opakowań i odpadów,
  • prowadzić ewidencję, która będzie obejmowała liczbę nabytych i sprzedanych produktów w opakowaniach na napoje objętych systemem kaucyjnym.

Projekt zakłada, że sklepy o których mowa powyżej oferujące napoje w opakowaniach ze szkła będą uczestniczyć również w systemie kaucyjnym w zakresie zwracania kaucji oraz zbierania pustych opakowań, w przypadku pozostałych opakowań projekt w dalszym ciągu pozostawia dobrowolność w tym zakresie.

O wszystkich zmianach w zakresie segregacji będziemy informować Państwa na bieżąco.

Za nieprzestrzeganie nowych zasad segregacji grożą mandaty w wysokości od 100 do 500 zł dla osób fizycznych i od 5 tys. do 100 tys. zł w przypadku firm.

Źródło: WOŚ

(APM)