Uwaga! Zmiany w segregacji odpadów
Od 1 stycznia 2025 r. nastąpiły zmiany w segregacji odpadów. Nowe przepisy mają pomóc w zwiększeniu odzysku surowców wtórnych i ograniczeniu ilości odpadów, które trafiają na składowiska śmieci. Zmiany w segregacji odpadów przyniosą korzyści nie tylko środowisku, ale i gospodarce.
Od początku 2025 roku:
- Nie wolno wyrzucać ubrań i innych tekstyliów do pojemników na odpady zmieszane
- Przedsiębiorcy muszą segregować odpady budowlane i remontowe
- Wejść ma również w życie system kaucyjny – jego start uznawany jest za jedną z większych rewolucji w systemie gospodarowania odpadami w Polsce.
TEKSTYLIA
Przepisy nie wymagają, aby tekstylia odbierane były bezpośrednio z domów mieszkańców.
W ramach gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi odpady takie jak zużyte ubrania, ale też buty, koce, pościel, zasłony, kapelusze, obuwie czy dywany powinny być dostarczane przez właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Miasto Zakopane, objętych tym systemem, do PSZOK – Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych przy ul. Wojdyły 25 w Zakopanem.
Oprócz systemu samorządowego mamy też system zbiórek prowadzony przez różne firmy i organizacje pozarządowe. Część zebranych w ten sposób rzeczy trafia do drugiego obiegu, część wykorzystywana jest do produkcji tzw. czyściwa. Zachęcamy do nawiązania kontaktu z CPK lub schroniskami dla zwierząt, jeśli rzeczy przeznaczone do wyrzucenia nie są mocno zniszczone i mogą być wykorzystane przez potrzebujących.
ODPADY BUDOWLANE
Od 1 stycznia 2025 r. wprowadzono obowiązek sortowania odpadów budowlanych. Deweloperzy i firmy remontowe będą musiały je dzielić na sześć frakcji:
- drewno
- metale
- szkło
- tworzywa sztuczne
- gips
- odpady mineralne
- materiały ceramiczne oraz kamienie.
Wymogiem tym nie są objęte osoby fizyczne. Osoby prywatne remontujące swoje mieszkanie, dom albo inny lokal – choć są wytwórcami odpadów budowlano-remontowych – są zwolnione z obowiązku ich segregacji.
Taki obowiązek spoczywa jednak zarówno na firmach budowlanych wytwarzających wspomniane odpady, jak i na tych, które odbierają je od osób prywatnych przeprowadzających remonty.
Firmy, które mają wysegregowane odpady budowlane i remontowe, muszą zapewnić dalsze ich zagospodarowanie. To wymóg zapisany w ustawie z 21 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2024 r. poz. 1834). Zgodnie z przepisami tej nowelizacji segregacja może być przeprowadzona na miejscu budowy lub rozbiórki. Jednak nie jest to obligatoryjne. Zarówno wytwórca odpadów budowlanych i remontowych, jak i następny ich posiadacz mogą zlecić segregację innemu, uprawnionemu podmiotowi. Muszą wówczas zawrzeć umowę w formie pisemnej pod rygorem nieważności, w której określą dalsze zagospodarowanie wysegregowanych odpadów.
Odpowiedzialność za segregację ww. odpadów ponoszą solidarnie: wytwórca odpadów (co do zasady jest nim firma, która świadczy usługę budowlano-remontową, a nie podmiot, który ją zlecił), następny posiadacz odpadów oraz podmiot, któremu zlecono ich segregację.
Nowe regulacje wymuszają sortowanie odpadów budowlanych i rozbiórkowych na co najmniej 6 frakcji:
- drewno,
- metale,
- szkło,
- tworzywa sztuczne,
- gips,
- odpady mineralne, w tym beton, cegłę, płytki i materiały ceramiczne oraz kamienie.
W przypadku nieprowadzenia selektywnego zbierania, odbierania i sortowania odpadów budowlanych i rozbiórkowych, wbrew obowiązkowi określonemu w art. 101a może zostać nałożona administracyjna kara pieniężna, która została określona w art.194 ust.1 pkt 6a „Administracyjne kary pieniężne”. Wysokość kary wynosi od 1 000 do maksymalnie 1 000 000 złotych.
SYSTEM KAUCYJNY
System kaucyjny obejmuje:
- jednorazowe butelki z tworzyw sztucznych o pojemności do 3 litrów,
- szklane butelki wielokrotnego użytku do 1,5 litra oraz
- metalowe (w tym również aluminiowe) puszki o pojemności do 1
29 października 2024 r. została przyjęta przez rząd autopoprawka projektu ustawy zmieniająca termin wejścia w życie systemu na 1 października 2025 (następnie projekt został skierowany do Sejmu) https://www.gov.pl/web/klimat/nowelizacja-ustawy-o-odpadach-oraz-ustawy-stawy-o-gospodarce-opakowaniami-i-odpadami-opakowaniowymi-przyjete-przez-rzad
Sklepy o powierzchni sprzedaży powyżej 200 m2 będą zobowiązane do:
- pobierania i zwracania kaucji,
- zbierania pustych opakowań i odpadów opakowaniowych,
- prowadzenia ewidencji, która będzie obejmowała liczbę nabytych i sprzedanych produktów w opakowaniach na napoje objętych systemem kaucyjnym, liczbie zwróconych opakowań oraz wysokości pobranych, zwróconych i niezwróconych kaucji.
Sklepy o powierzchni sprzedaży nie większej niż 200 m2 zobowiązane będą:
- uczestniczyć w systemie kaucyjnym w zakresie pobierania kaucji,
- miały możliwość dobrowolnego dołączenia w zakresie:
- zwracania kaucji,
- zbierania pustych opakowań i odpadów,
- prowadzić ewidencję, która będzie obejmowała liczbę nabytych i sprzedanych produktów w opakowaniach na napoje objętych systemem kaucyjnym.
Projekt zakłada, że sklepy o których mowa powyżej oferujące napoje w opakowaniach ze szkła będą uczestniczyć również w systemie kaucyjnym w zakresie zwracania kaucji oraz zbierania pustych opakowań, w przypadku pozostałych opakowań projekt w dalszym ciągu pozostawia dobrowolność w tym zakresie.
O wszystkich zmianach w zakresie segregacji będziemy informować Państwa na bieżąco.
Za nieprzestrzeganie nowych zasad segregacji grożą mandaty w wysokości od 100 do 500 zł dla osób fizycznych i od 5 tys. do 100 tys. zł w przypadku firm.
Źródło: WOŚ
(APM)