Jakość powietrza
Stopień jakości powietrza Dobra
Legenda
  Bardzo dobra
  Dobra
  Umiarkowana
  Brak danych
  Dostateczna
  Zła
  Bardzo zła
tabelka scrollowana
Czujniki GIOŚ NO2 CO O3 SO2
ul. Sienkiewicza   13.1   0   81.5   0
- - - - PM2.5 PM10 - - - - - - - -
ul. Sienkiewicza   -   4.5
Czujniki o mniejszej dokładności:
Kamieniec   14.82   18.98
Józefa Piłsudskiego   5.5   6.81
Tytusa Chałubińskiego   3.17   3.8
Kuźnice   3.56   4.45
Wszystkie odczyty podawane są w µg/m3
Partner: airly
Pon. 28.04 23:00
Zachmurzenie
8° / 6° zachmurzenie umiarkowane
Wt. 14:00
Zachmurzenie
17°
Śr. 14:00
Deszczowo
12°
Czw. 14:00
Deszczowo
12°
Pt. 14:00
Słonecznie
19°
Sob. 14:00
Deszczowo
15°
Zdjęcie promujące Zakopane

Informacja

Publikujemy odpowiedź udzieloną redaktorowi Tygodnika Podhalańskiego Panu Pawłowi Pełce.

1. Czy biorąc pod uwagę wyższe wpływy w działach podatkowych pomoc miasta nie może być większa, nawet jeśli na przykład wpływy z opłaty miejscowej są mniejsze?

Panie Redaktorze, budżet miasta na rok 2021 przyjęty przez Radę Miasta w grudniu 2020 roku jest skonstruowany tak, aby realizować zadania miasta we wszystkich obszarach życia społecznego. Muszą być realizowane zaplanowane działania zarówno bieżące jak i inwestycje. Nie można nie realizować tak ważnych inwestycji jak Centrum Komunikacyjne, czy Centrum przesiadkowe Kuźnice, inwestycji na ulicy za Strugiem czy budowy rond, które są tak istotne dla rozwoju i funkcjonowania miasta. To bardzo trudne pogodzić pomoc dla mieszkańców z koniecznością realizowania inwestycji, tak niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania gminy. Przecież wszystkie działania gminy są skierowane na zaspakajanie społecznych potrzeb, a realizowane inwestycje są również pomocą, poprawiają komfort życia w naszym mieście, wzmacniają ofertę turystyczną, ułatwiają codzienne życie mieszkańcom. Gwoli wyjaśnienia to pomoc dla mieszkańców zaoferowana w przyjętych uchwałach jest najwyższa w porównaniu do przywołanych przez Pana sąsiednich gmin. Jeśli wskazuje Pan na wyższe dochody to zapewniamy Pana, że są one wykorzystywane na realizację zadań jako wkład własny w innych obszarach funkcjonowania gminy np. w drogownictwie czy oczyszczaniu miasta, gdzie potrzeby i wydatki rosną w każdym miesiącu. Ponadto w ramach zapobiegania rozprzestrzenianiu się pandemii Covid-19 miasto w roku 2020 przeznaczyło na pomoc dla mieszkańców i przedsiębiorców 4,7 mln złotych, zaś w roku 2021 z tytułu przyjętych uchwał pomoc ta wzrośnie o ok. 5 mln. złotych, czyli można powiedzieć, że pomoc i wsparcie finansowe dla naszych mieszkańców i przedsiębiorców to blisko 10 mln złotych.

2. Skoro mimo pandemii obciążenia przedsiębiorców wcale nie zmalały (także jeśli chodzi o koncesje alkoholowe) z których przez wiele tygodni w ogóle nie korzystali, czy nie ma możliwości większych zwolnień w bieżącym roku.

Opłatę za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych oblicza się na podstawie oświadczenie o wartości sprzedaży alkoholu w roku poprzednim . Jeżeli w roku 2020 przedsiębiorca miał niższą sprzedaż alkoholu to opłatę za posiadane zezwolenie też ma niższą , a jeżeli w ogóle nie sprzedaje alkoholu czyli nie korzysta z zezwolenia może z niego zrezygnować i jak się wszystko unormuję w każdej chwili może wystąpić o nowe zezwolenia.

3. Czy uzyskanie zwolnienia od podatku od nieruchomości nie mogłoby przebiegać w prostszy sposób

4. Czy w obecnej sytuacji właściwy był wybór przez gminę z jednej z tarcz rządowych dofinansowania inwestycji, a nie utraconych dochodów podatkowych, co mogłoby wesprzeć przedsiębiorców.

W dniu 30 grudnia 2020 r. Rada Miasta Zakopane podjęła uchwałą nr XXVI/339/2020 w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19 (Dz. Urz. Woj. Małop. z 2020 r. poz. 8885).

Warunkiem skorzystania ze zwolnienia, jest złożenie Burmistrzowi Miasta Zakopane przez podatnika, w terminie do dnia 31 marca 2021 r.
1) w przypadku podatnika będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą - informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych na obowiązującym wzorze formularza;
2) w przypadku podatnika będącego osobą prawną, jednostką organizacyjną oraz spółką nieposiadającą osobowości prawnej - deklaracji lub korekty deklaracji na podatek od nieruchomości na obowiązującym wzorze formularza;
3) formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc publiczną związaną z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 oraz jej skutków (t.j.: Dz.U. z 2010 r, Nr 53, poz. 312, Dz.U. z 2010 r. Nr 254, poz. 1704, Dz.U. z 2016 r. poz. 238, Dz.U. z 2020 r. poz. 1338);
4) oświadczenia stanowiące załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

Pierwotny termin do złożenia wymaganych dokumentów był do dnia 31 stycznia 2021 r., natomiast Uchwałą Nr XXVII/356/2021 Rady Miasta Zakopane z dnia 4 lutego 2021r. termin ten został przedłużony do dnia 31 marca 2021 roku.

Wymagane informacje i deklarację podatkowe wynikają z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 maja 2019 roku w sprawie wzorów informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości (Dz.U. z 2019 r. poz. 1104), tj. od dnia 1 lipca 2019 r. obowiązują jednolite wzory deklaracji i informacji na podatki lokalne określone w/w rozporządzeniem na terenie całego kraju, również formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc publiczną związaną z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, został określony w załączniku Nr 3 do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. Nr 53 poz. 312 ze zm.).

Zarówno w naszej gminie jak i we wszystkich sąsiednich gminach obowiązują te same zasady dotyczące udzielenia zwolnień z podatku od nieruchomości tj. warunkiem udzielenia zwolnienia jest złożenie przez Podatnika informacji, deklaracji bądź korekty deklaracji, formularza COVID oraz oświadczenia przedsiębiorcy o pogorszeniu się sytuacji ekonomicznej, stanowiącego załącznik do danej uchwały.

Uchwałą Nr XXVI/339/2020 Rady Miasta Zakopane z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19, Gmina Miasto Zakopane jako jedna z pierwszych gmin w Polsce podjęła uchwałę na podstawie znowelizowanego art. 15 p ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1842 ze zm.) w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości na rok 2021 r. Przedmiotową uchwałą zwolniono z podatku od nieruchomości grunty oraz budynki lub ich części do 1.000 m2 ich powierzchni użytkowej w 15 grupach PKD za miesiąc styczeń 2021 r. Utracone dochody z tego tytułu miały zmniejszyć wpływy do budżetu gminy bez braku możliwości uzyskania z tego tytułu refundacji z rządu.

W dniu 12 stycznia 2021 r. - Rada Ministrów w związku z wprowadzeniem kolejnych obostrzeń oraz odpowiadając na „Stanowisko gmin górskich” podjęła Uchwałę Nr 6 w zakresie rekompensat utraconych dochodów (opublikowaną w M.P.2021.26) zmieniającą uchwałę Nr 102 w sprawie wsparcia na realizację zadań inwestycyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie, której wprowadzono rozwiązania, które pozwolą na udzielenie dodatkowego wparcia jednostkom położonym na obszarach górskich.
Przedmiotowa Uchwała Rady Ministrów przewidziała wsparcie inwestycyjne dla gmin górskich, w kwocie 1.000.000 tys. zł, z przeznaczeniem na zakupy inwestycyjne lub inwestycje w ogólnodostępną infrastrukturę turystyczną oraz w infrastrukturę komunalną związaną z usługami turystycznymi.

Zgodnie z nowelizowanym § 2 ust. 3 Uchwały nr 102 Rady Ministrów z dnia 23 lipca 2020 r. w sprawie wsparcia na realizację zadań inwestycyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego (M.P. poz. 662 ze zm.) wsparcie wynosi:
1) 40% wysokości wydatków poniesionych przez gminę na realizację inwestycji, średniorocznie w latach 2016-2020, jednak nie więcej niż 8 000 000 zł, lub
2) 80% utraconych przez gminę dochodów z tytułu wprowadzenia, za wybrane albo wszystkie miesiące pierwszego kwartału 2021 r., na podstawie art. 15p ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 1842, z późn. zm.), zwolnienia z podatku od nieruchomości: gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w zakresie:
a) usług hotelarskich w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2211), lub
b) usług ujętych w Polskiej Klasyfikacji Działalności w podklasie 49.39.Z - działalność kolejek linowych naziemnych, kolejek linowych, wyciągów orczykowych i wyciągów
narciarskich, pod warunkiem że nie są częścią miejskiego lub podmiejskiego systemu komunikacji.

W związku z powyższym, iż wariantem korzystniejszym dla Gminy Miasto Zakopane był wariant z pkt 1 tj. tj. wnioskowanie o wsparcie 40% wysokości wydatków poniesionych przez gminę na realizację inwestycji, średniorocznie w latach 2016-2020, jednak nie więcej niż 8 000 000 zł zdecydowano się na wnioskowanie o wsparcie z tego tytułu.

Dopiero w dniu 25.01.2021 roku w związku z licznymi zapytaniami i wątpliwościami gmin górskich ukazało się wyjaśnienie Ministra Rozwoju Pracy i Technologii, że gminy uprawnione są do skorzystania ze wsparcia, mogą występować o środki z obydwu instrumentów wsparcia wymienionych odpowiednio w paragrafie 2 ust. 3 pkt 1 i paragrafie 2 ust. 3 pkt 2 Uchwały nr 102. Oznaczało to, że gminy mają możliwość wnioskowania o dwa instrumenty wsparcia (wypełniając obie części wniosku) lub jeden wybrany.

Po ukazaniu się wyjaśnień Ministra Rozwoju Pracy i Technologii, w dniu 04 luty 2021 roku Rada Miasta Zakopane podjęła Uchwałę nr XXVII/356/2021 Rady Miasta Zakopane z dnia 4 lutego 2021 r. w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości: gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID (Dz. Urz. Woj. Małop. z 2021 r. poz. 918). Przedmiotową uchwałą wprowadzono zwolnienie z podatku od nieruchomości w całości od gruntów, budynków lub ich części oraz budowli za miesiąc luty i marzec 2021 roku oraz uzupełniono zwolnienie dla budynków lub ich części powyżej 1.000 m2 ich powierzchni użytkowej dla podatników podatku od nieruchomości świadczących:
1) Usługi hotelarskie w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych (Dz.U. 2020 r. poz. 2211);
2) Usługi ujęte w Polskiej Klasyfikacji Działalności w podklasie 49.39.Z – działalność kolejek linowych naziemnych, kolejek linowych, wyciągów orczykowych i wyciągów narciarskich, pod warunkiem, ze nie są częścią miejskiego lub podmiejskiego systemu komunikacji.

Reasumując Rada Miasta Zakopane na podstawie w/w dwóch uchwał wprowadziła na terenie Gminy Miasto Zakopane zwolnienie z podatku od nieruchomości w całości dla gruntów, budynków oraz budowli za I kwartał 2021 r. dla usług związanych z usługami hotelarskimi oraz kolejek linowych w tym wyciągów narciarskich oraz za miesiąc styczeń zwolnienie z podatków od nieruchomości od gruntów oraz zwolnienie dla budynków lub ich części do 1.000 m2 ich powierzchni użytkowej dla pozostałych przedsiębiorców wskazanych w Uchwale Rady Miasta Zakopane Nr XXVI/339/2020 z dnia 30 grudnia 2020 r., ponoszących negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19.

5. Chciałem też zapytać czy za poprzedni rok burmistrz zdecydował się na przyznanie nagród urzędnikom, jeśli tak to jaka została na to wydana kwota?

Burmistrz z uwagi na podjęte działania  pomocowe i wsparcie dla mieszkańców i przedsiębiorców w tym trudnym czasie pandemii,  zdecydował o nieprzyznawaniu nagród  za 2020 rok dla pracowników UM.

Źródło: WKFKS