Francuski romantyzm i hiszpańska muzyka organowa na zakończenie Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej
Tegoroczny Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej zakończył się dwoma niezwykle emocjonującymi koncertami, które na długo pozostaną w pamięci słuchaczy. Przedostatni wieczór festiwalu poświęcony był francuskiej muzyce romantycznej, która rozbrzmiała w mistrzowskiej grze Krzysztofa Pawlisza na organach oraz w wyjątkowym występie zespołu wokalnego Donne Armoniche. Na wielki finał hiszpańska muzyka organowa w wykonaniu pochodzącej z Zakopanego Marty Misztal Bloch od 1995 roku związanej z Madrytem, gdzie z wyróżnieniem zakończyła studia na Królewskim Wyższym Konserwatorium Muzycznym.
W piątkowy wieczór Krzysztof Pawlisz uznany organista oraz zespół Donne Armoniche wprowadził publiczność w świat pełen subtelnych harmonii, bogatych faktur i emocjonalnych uniesień, charakterystycznych dla francuskiego romantyzmu. W programie koncertu znalazły się utwory takich mistrzów jak C. Saint-Saëns, G. Fauré , C.Franck, a także nastrojowe kompozycje M. Duruflé, J. Allaina i J.Langlais, w których wykorzystane były motywy zaczerpnięte z chorału gregoriańskiego, doskonale oddające ducha tej epoki.
Pawlisz zaprezentował szeroki wachlarz technik organowych, wirtuozersko balansując między monumentalnymi pasażami a delikatnymi, lirycznymi frazami. Jego interpretacje były pełne finezji i głębokiego zrozumienia estetyki romantyzmu. Dopełnieniem tego wieczoru był występ zespołu Donne Armoniche, składającego się z trzech wybitnych wokalistek: Katarzyny Wiwer, Adrianny Bujak – Cyran i Liliany Pociechy, które specjalizują się w wykonawstwie muzyki dawnej i sakralnej. Te trzy wytrawne śpiewaczki i ich wspaniałe głosy, współgrające z dźwiękami organów, stworzyły atmosferę pełną spokoju i duchowej kontemplacji, którą zachwyciła publiczność.
Finałowy koncert tegorocznego Festiwalu był prawdziwą ucztą dla miłośników muzyki organowej, skupiając się na bogatym dziedzictwie hiszpańskiej muzyki organowej. Marta Misztal Bloch, wybitna organistka, zaprezentowała program obejmujący utwory od renesansu po XX wiek, ukazując różnorodność stylów i wpływów regionalnych w hiszpańskiej tradycji muzycznej. Koncert rozpoczął się od dwóch utworów Jana Sebastiana Bacha – Preludium i Fugi g-moll. Bacha, mistrza baroku i jego pełnych emocji kompozycji nie mogło zabraknąć w programie. Dzięki niemu ukazano też techniczne możliwości organów. Preludium chorałowe, pełne majestatu i powagi, wprowadziło słuchaczy w nastrój kontemplacyjny, przygotowując ich na dalsze muzyczne doznania.
Dalsza część koncertu przeniosła publiczność w świat hiszpańskiej muzyki organowej. Marta Misztal Bloch wykonała utwory takich kompozytorów jak Luigi Boccherini, Francisco Correa de Arauxo, Antonio de Cabezón, José Jiménez, Eduardo Torres, Juan Bautista José Cabanilles oraz Jesús Guridi Bidaola. Repertuar ten ukazał bogactwo i różnorodność hiszpańskiej szkoły organowej, od renesansowych mistrzów, przez barokowe formy, po bardziej współczesne brzmienia. Interpretacje Marty Misztal Bloch cechowała nie tylko techniczna biegłość, ale również głębokie zrozumienie i szacunek dla hiszpańskiej tradycji muzycznej. Jej wykonania były pełne temperamentu i ekspresji, co doskonale oddawało charakter hiszpańskiej muzyki, w której często przeplatają się elementy sakralne i świeckie. Publiczność mogła usłyszeć zarówno dynamiczne, pełne energii utwory, jak i te bardziej refleksyjne, przepełnione duchowością i melancholią.
Iwona Grzyb-Dulak - Zastępca Burmistrza Miasta Zakopane oraz Joanna Staszak - Naczelnik Wydziału Kultury Urzędu Miasta Zakopane, dziękowały artystom i Dyrektorowi Festiwalu Rafałowi Monicie, za wspaniałe doznania muzyczne.
Finałowy koncert był wspaniałym zwieńczeniem festiwalu, podkreślającym znaczenie organów jako instrumentu, który wciąż zachwyca swoją wszechstronnością i potęgą brzmienia. Kończąc tegoroczną edycję wydarzenia, zapraszamy na kolejną dwudziestą czwartą edycję zakopiańskiego festiwalu.