Jakość powietrza
Stopień jakości powietrza Dobra
Legenda
  Bardzo dobra
  Dobra
  Umiarkowana
  Brak danych
  Dostateczna
  Zła
  Bardzo zła
tabelka scrollowana
Czujniki GIOŚ NO2 CO O3 SO2
ul. Sienkiewicza   4.9   0   76.96   0
- - - - PM2.5 PM10 - - - - - - - -
ul. Sienkiewicza   -   8.44
Czujniki o mniejszej dokładności:
Kamieniec   4.82   6.05
Józefa Piłsudskiego   3.52   4.42
Tytusa Chałubińskiego   4.54   5.77
Zofii i Witolda Paryskich   13.07   17.03
Kuźnice   4.87   6.18
Szkoła Podstawowa w Kościelisku   0.42   0.52
Wszystkie odczyty podawane są w µg/m3
Partner: airly
Śr. 03.07 14:00
Deszczowo
17° / 9° słabe opady deszczu
Czw. 14:00
Deszczowo
16°
Pt. 14:00
Zachmurzenie
19°
Sob. 14:00
Zachmurzenie
23°
Nd. 14:00
Deszczowo
24°
Pon. 11:00
Zachmurzenie
15°
Zdjęcie promujące Zakopane

„Zakopiańskie malarstwo na szkle. Zdzisław Walczak, Marta Walczak Stasiowska” to pierwszy z serii albumów poświęconych tej wyjątkowej dziedzinie sztuki ludowej Zakopanego i Podhala. Podczas wczorajszego „Wieczoru w Czerwonym Dworze” - pierwszego po całkowitej modernizacji zabytkowej willi - odbyła się promocja albumu połączona ze spotkaniem, w którym udział wzięły artystka ludowa Marta Walczak Stasiowska oraz dr Magdalena Kwiecińska i Anna Kozak z Muzeum Tatrzańskiego im. dra Tytusa Chałubińskiego. Gospodarzem wieczoru była dr Małgorzata Wnuk. Spotkaniu towarzyszył również występ młodzieżowej kapeli góralskiej „9 siył”.

Począwszy od września „Wieczory w Czerwonym Dworze” odbywać się będą w każdy pierwszy poniedziałek miesiąca. Spotkania mają na celu przypomnienie znamienitych postaci Zakopiańczyków oraz osób związanych z naszym miastem i Podhalem, a także popularyzację Zakopanego w różnych aspektach historii i kultury. Tematem wczorajszego „Wieczoru” stało się wspomniane malarstwo na szkle i działalność wydawnicza Czerwonego Dworu. Wydawnictwa albumowe z serii „Zakopiańskie malarstwo na szkle” rozpoczyna album poświęcony Zdzisławowi Walczakowi i jego córce Marcie Walczak Stasiowskiej.

Marta Walczak-Stasiowska malowała już jako dziecko, a na poważnie malarstwem na szkle zajęła się w 2000 roku. Jej obrazy mają tradycyjną formę. Malowane często na czarnym tle, z tradycyjnymi motywami i czytelną jednoznaczną kolorystyką. Ulubionym motywem jest Matka Boska w tradycyjnych przedstawieniach oraz wersjach autorskich. Artystka maluje również anioły, postacie świętych, scenki rodzajowe. Żaden z twórców zakopiańskich nie ma tak charakterystycznego stylu malowania, który w pewnym stopniu jest kontynuacją malarstwa ojca. Sama artystka przyznała podczas spotkania, że dopiero podczas pracy nad albumem zdała sobie sprawę, jak wiele obrazów liczy jej dotychczasowy dorobek.

„Jestem zaskoczona efektem i mam nadzieję, że mój tata bardzo by się z tego cieszył. Czerwony Dwór to było przedszkole, do którego kiedyś chodziłam. Gdybyś ktoś mi powiedział, że będzie tu taki piękny budynek i że będę w nim opowiadać o albumie, którego częścią jestem, oczywiście bym nie uwierzyła.”- powiedziała Marta Walczak Stasiowska.

Zdzisław Walczak, który zmarł w 2001 roku pracował w Zakopiańskich Zakładach Wzorcowych „Cepelia”, zajmując się zdobnictwem w drewnie. W wolnych chwilach rysował z natury i stopniowo opanowywał różne techniki malarskie. Obrazy na szkle tworzył od 1968 roku. W jego dziełach podziwiać można urodę tatrzańskiego pejzażu, zabytkowych pasterskich szałasów i drewnianych kościółków. Najbogatszym cyklem jego twórczości jest ten związany z Janosikiem,liczący aż kilkadziesiąt scen. Do swoich obrazów wprowadzał także nietradycyjne treści, tworząc całe cykle poświęcone regionalnym zwyczajom, obrzędom, a także legendarnym postaciom Zakopanego.

W albumowej serii „Zakopiańskie malarstwo na szkle” prezentowane będą dzieła ze zbiorów rodzinnych i kolekcji prywatnych, które nie są zazwyczaj dostępne dla przeciętnego odbiorcy. W kolejnych latach ukazywać się będą albumy poświęcone innym twórcom zakopiańskim malującym tą trudną i ciekawą techniką.

Organizatorami „Wieczorów w Czerwonym Dworze” są Burmistrz Miasta Zakopane Leszek Dorula i Zakopiańskie Centrum Kultury.

"Powstanie albumu dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury". 

Tekst: Kinga Dyndowicz, Zakopiańskie Centrum Kultury


(APM)