Trwałość projektu RPO 4.4.3.
W związku z zakończeniem przez Gminę Miasto Zakopane realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014 – 2020: Regionalna polityka energetyczna, działanie 4.4 Redukcja emisji zanieczyszczeń do powietrza, poddziałanie 4.4.3 Obniżenie poziomu niskiej emisji (paliwa stałe) – SPR: Wymiana starych pieców węglowych na nowe instalacje oparte o paliwa stałe w Zakopanem, przypominamy, iż zgodnie z art. 71 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) okres trwałości projektu wynosi 5 lat od daty dokonania ostatniej płatności IZ RPO WM na rzecz Beneficjenta – Gminy Miasto Zakopane, czyli od dnia 26.02.2024r.
Z uwagi na powyższe, w okresie trwałości projektu, tj. do dnia 26.02.2029 r., Inwestor, który otrzymał od Gminy Miasto Zakopane dofinansowanie na wymianę nieefektywnego źródła ciepła na paliwo stałe w ramach w/w Programu, podlega minimum jednej kontroli przeprowadzonej inwestycji w zakresie:
- zgodności wykonanych prac z wymogami wynikającymi z Regulaminu i umowy, na każdym etapie realizacji inwestycji oraz po jej zakończeniu w okresie trwałości projektu tj. przez okres 5 lat od daty płatności końcowej dokonanej przez IZ RPO WM na rzecz Gminy;
- wykonania obowiązku trwałej likwidacji starego źródła ciepła;
- użytkowania wyłącznie dofinansowanego systemu ogrzewania jako podstawowego źródła ciepła w budynku po zakończeniu inwestycji oraz w okresie trwałości projektu;
- utrzymywania urządzeń i instalacji zamontowanych w ramach zrealizowanej inwestycji w dobrym stanie, dokonując niezbędnych napraw, konserwacji i przeglądów;
- braku nieuprawnionych modyfikacji kotła umożliwiających spalanie odpadów (np. dorobiony dodatkowy ruszt);
- przestrzegania parametrów paliwa dopuszczonego przez producenta urządzenia
w instrukcji użytkowania urządzenia, w tym pobranie i zbadanie parametrów próbki paliwa; - zapewnienia prawidłowych warunków składowania opału w celu jego ochrony przed zawilgoceniem (jeśli dotyczy).
Przedmiotowej kontroli dokonać może upoważniony do tego pracownik Urzędu Miasta Zakopane bądź Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.
Ponadto, we wspomnianym okresie trwałości Inwestor zobowiązany jest do przechowywania wszystkich dokumentów niezbędnych do rozliczenia inwestycji, jak również rachunków (dowodów) zakupu paliwa odpowiadającego wymaganiom do spalania w nowym źródle ciepła oraz przedstawienia ich na wezwanie Urzędu Miasta Zakopane lub Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.
W przypadku zbycia nieruchomości lub utraty podstawy prawnej do korzystania
z nieruchomości w okresie trwałości projektu, Inwestor jest zobowiązany do dokonania cesji praw i obowiązków wynikających z zawartej z Gminą umowy, na rzecz nowego podmiotu
uprawnionego do korzystania z nieruchomości oraz niezwłocznego powiadomienia Gminy
o dokonaniu zbycia.
UWAGA!
W przypadkach, gdy dotacja udzielona Inwestorowi została wykorzystana niezgodnie
z warunkami umowy,regulaminem, w szczególności w zakresie ponownej zmiany nowego źródła ciepła oraz wykorzystywania nieodpowiedniego paliwa lub odmowy przeprowadzenia kontroli w okresie trwałości, otrzymane dofinansowanie podlega zwrotowi zgodnie z art. 252 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz.U z 2009 nr 157 poz. 1240 z późn. zm.). Od kwoty dotacji podlegającej zwrotowi naliczane są odsetki zgodnie z przepisami o finansach publicznych, w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych.