Górskie szlaki wiodą ku muzyce poważnej – weekend z Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Organowej i Kameralnej
Końcówka ostatniego tygodnia znów minęła pod znakiem szeroko rozumianej muzyki poważnej. Już drugi raz w trakcie trwania Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej, mogliśmy podziwiać koncerty przez cały weekend. Sobotni występ pozwolił słuchaczom zrelaksować się przy „Organowych medytacjach” Marka Vrábla, a w niedzielę przemierzyli oni szlaki „W drogę na Świętą Górę”, wr az z triem Katarzyny Wiwer, Ireny Czubek-Davidson i Aleksandra Tomczyka. Architektoniczna otoczka zakopiańskich świątyń zapewniła widowni niepowtarzalną przygodę duchową, nasyconą amplitudą głębokiego brzmienia organów piszczałkowych oraz folkowym, skocznym żywiołem szerokiej palety instrumentów.
Sanktuarium Najświętszej Rodziny na zakopiańskich Krupówkach w tą sobotę stało się nie tylko miejscem kontemplacji religijnej, ale także przestrzenną sceną wspaniałego koncertu muzyki organowej. Tym razem za klawiszami zasiadł Marek Vrábel, jeden z wybitnych słowackich artystów-organistów o międzynarodowej sławie. O godzinie 20:00 tłumnie zebrana widownia usłyszała pierwsze nuty „Organowych medytacji”, czyli zaproszenia do duchowej podróży po kompozycjach takich wirtuozów, jak Jan Sebastian Bach, Felix Mendelssohn-Bartholdy czy Louis Vierne. Już od początku potężne brzmienie kościelnych organów zapierało dech w piersiach, aby potem, poprzez subtelny kunszt Vierne’a i barokowy splendor Bacha udowodnić, że nic nie sprzyja medytacjom lepiej, niż wzniosły dźwięk tego monumentalnego instrumentu.
W niedzielę 28 lipca, widownia zebrana w Kościele pw. NMP Nieustającej Pomocy „Na Górce” uczestniczyła w niecodziennej wędrówce „W drodze na Świętą Górę”. Dosłownie i w przenośni, górskie szczyty towarzyszyły tu muzyce rdzennie folkowej, tym razem w wydaniu pielgrzymkowym. Efekt twórczy składu był prawdziwie hipnotyzujący, kiedy melodyjny śpiew Katarzyny Wiwer splatał się z piękną harfą Ireny Czubek-Davidson. Aleksander Tomczyk zaskakiwał wszechstronnością, żonglując co bardziej nietypowymi instrumentami (od różnorakich perkusyjnych, poprzez flet, aż po gemshorny), towarzysząc wokalistce w śpiewnym akompaniamencie. Repertuar składający się z pieśni pielgrzymkowych i pastorałek zabrał liczną publiczność na muzyczny wierzchołek Świętej Góry, oferując stamtąd kolorowy pejzaż szerokiej, folkowej pięciolinii.
Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej ma w programie jeszcze trzy wspaniałe koncerty. W sobotę 3 sierpnia, symfoniczne trio Pawła Wajraka, Michała Nagy’ego i Klaudiusza Barana udowodni, że klimatami tango nuevo rządzi „Nie tylko Piazzola”. W kolejnym tygodniu czeka nas ostatni już organowy weekend, z niepowtarzalną „Viola organistą w Zakopanem” i finiszowym występem „Podhale / Kurpie podróż muzyczna”. Miasto Zakopane, Zakopiańskie Centrum Kultury i lokalne parafie serdecznie zapraszają.
Szczegółowy program na stronie www.festiwale.zakopane.pl
(MM)