Salon Marcowy 2020 „Andrzej Kreütz-Majewski – Malarstwo, Scenografia”
W piątek 28 lutego 2020 r. w Miejskiej Galerii Sztuki im. Wł. hr. Zamoyskiego odbyło się uroczyste otwarcie wystawy „Salon Marcowy 2020 Andrzej Kreütz-Majewski ̶ malarstwo, scenografia”.
Wszystkich przybyłych gości przywitała dyrektor galerii Lidia Rosińska-Podleśny, która we wstępie zaznaczyła, iż to Urszula Dubowska, członek Rady Programowej ZCK, była inicjatorką zaprezentowania twórczości i przypomnienia sylwetki Andrzeja Kreütz-Majewskiego. Data wernisażu była datą nieprzypadkową, bowiem 28 lutego obchodziliśmy 9. rocznicę śmierci tego wybitnego artysty – scenografa i malarza. Artysty, który aktywnie uczestniczył w uniwersalnej kulturze, współpracując z najwybitniejszymi osobowościami światowego teatru i opery, realizując swoje wizje na największych współczesnych scenach. Wystawa jest niezwykłą sposobnością, by dotknąć tajemnicy ukrytej pomiędzy ekspresją, a metaforą. Wszystkie prace malarskie prezentowane w dużej sali galerii pochodzą z kolekcji prywatnej, w tym zestawieniu, nigdy dotąd niepokazywane. Natomiast w małej sali oglądać można szkice projektów scenografii i kostiumów wykonane przez artystę do spektaklu „Np. Edyp” w Teatrze Witkacego w reż. Andrzeja St. Dziuka. W małej sali prezentowane są także zdjęcia autorstwa Wojciecha Plewińskiego ze spektakli „Np. Edyp” i „Tragedia Szkocka” oraz film „Pędzel i batuta” w reż. Tomasza Wiszniewskiego. W imieniu swoim jak i właściciela prac malarskich artystygłos zabrała Urszula Dubowska.
Swoją obecnością wernisaż zaszczyciła Zastępca Burmistrza Miasta Zakopane Agnieszka Nowak-Gąsienica, Naczelnik Wydziału Kultury UMZ Joanna Staszak, Przewodnicząca Komisji Kultury Rady Miasta Lucyna Jurecka Galica oraz Zastępca Dyrektora ds. organizacjo-technicznych Teatru Witkacego Marzena Wnuk.
Wystawa potrwa do 19 kwietnia. Serdecznie zapraszamy.
Kurator wystawy: Lidia Rosińska-Podleśny
Prace prezentowane na wystawie pochodzą z kolekcji prywatnej oraz archiwum Teatru im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Zakopanem.
fot. Anna Hebda, Justyna Wieczorek