Plan ogólny gminy
Dnia 31 października 2024 r. upłynął termin składania wniosków do projektu planu ogólnego miasta Zakopane.
W ww. terminie złożono prawie 2,5 tysiąca wniosków.
Obecnie trwa procedura przetargowa w celu wyłonienia wykonawcy projektu planu.
__________________________________________________________________________________
Dnia 11 lipca 2024 r. Burmistrz Miasta Zakopane ogłosił o przystąpieniu do sporządzenia planu ogólnego miasta Zakopane oraz możliwości i zasadach składania wniosków do projektu planu.
Archiwalne ogłoszenie:
https://bip.zakopane.eu/ogloszenie-burmistrza-miasta-zakopane-8#cnt
Wnioski należało składać na formularzu pisma dotyczącego aktu planowania przestrzennego. Szczegóły dotyczące zasad składania wniosków na formularzach znajdowały się w ww. ogłoszeniu. Wzór wypełnienia formularza wniosku dostępny był w internecie, w wypełnianiu formularzy pomagali pracownicy Biura Planowania Przestrzennego.
Wnioski należało składać w nieprzekraczalnym terminie do dnia 31 października 2024 r. – liczyła się data wpływu do Urzędu Miasta Zakopane.
__________________________________________________________________________________
Plan ogólny jest całkowicie nowym opracowaniem planistycznym i należy go sporządzić według nowych, określonych zasad, ustalonych w nowelizacji ustawy oraz przepisach wykonawczych. W założeniu ma być bardziej przystępny dla mieszkańców i posiadać ujednoliconą formę dla całego kraju.
W planie ogólnym określa się obowiązkowo:
- strefy planistyczne,
- gminne standardy urbanistyczne.
- obszary uzupełnienia zabudowy,
- obszary zabudowy śródmiejskiej.
W planie ogólnym można określić fakultatywnie:
Obszar gminy zostanie podzielony w sposób rozłączny na strefy planistyczne.
Wyszczególniono 13 rodzajów stref (katalog zamknięty):
- strefa wielofunkcyjna z zabudową mieszkaniową wielorodzinną – SW;
- strefa wielofunkcyjna z zabudową mieszkaniową jednorodzinną – SJ;
- strefa wielofunkcyjna z zabudową zagrodową – SZ;
- strefa usługowa – SU;
- strefa handlu wielkopowierzchniowego – SH;
- strefa gospodarcza – SP;
- strefa produkcji rolniczej – SR;
- strefa infrastrukturalna – SI;
- strefa zieleni i rekreacji – SN;
- strefa cmentarzy – SC;
- strefa górnictwa – SG;
- strefa otwarta – SO;
- strefa komunikacyjna – SK.
Charakterystyka stref planistycznych obejmuje ich profil funkcjonalny (obowiązkowo podstawowy oraz fakultatywnie dodatkowy) oraz minimalny udział powierzchni biologicznie czynnej. Jest dostępna tutaj.
Wyznaczając ww. strefy planistyczne 1 – 3, w pierwszej kolejności uwzględnia się obszary, dla których w obowiązujących miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego określono przeznaczenie umożliwiające realizację funkcji mieszkaniowej, oraz obszary uzupełnienia zabudowy (UOZ) w ramach istniejącej zabudowy.
Gminne standardy urbanistyczne obejmują gminny katalog stref planistycznych oraz mogą obejmować gminne standardy dostępności infrastruktury społecznej.
W gminnym katalogu stref planistycznych określa się:
- profil funkcjonalny stref planistycznych,
- wartości maksymalnej nadziemnej intensywności zabudowy, maksymalnej wysokości zabudowy oraz maksymalnego udziału powierzchni zabudowy (obowiązkowo w ww. strefach planistycznych 1 – 7 oraz fakultatywnie w ww. strefach planistycznych 8 – 13);
- wartości minimalnego udziału powierzchni biologicznie czynnej (obowiązkowo w ww. strefach planistycznych 1 – 10 oraz fakultatywnie w ww. strefach planistycznych 11 – 13).
Gminne standardy dostępności infrastruktury społecznej obejmują zasady zapewnienia dostępu do obiektów infrastruktury społecznej – szkoły podstawowej oraz obszarów zieleni publicznej.
Ministerstwo Rozwoju i Technologii poprzez rozporządzenia określiło szereg zasad i ograniczeń w wyznaczaniu terenów inwestycyjnych w planie ogólnym gminy. Przykładowo, rozporządzenie z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie projektu planu ogólnego gminy (...) określa sposób obliczania zapotrzebowania na nową zabudowę mieszkaniową oraz chłonności terenów niezabudowanych. Rozporządzenie z dnia 2 maja 2024 r. w sprawie sposobu wyznaczania obszaru uzupełnienia zabudowy w planie ogólnym gminy określa sposób wyznaczania obszaru uzupełnienia zabudowy.
__________________________________________________________________________________
Dnia 27 czerwca 2024 r. Rada Miasta Zakopane podjęła uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu ogólnego miasta Zakopane.
Uchwała:
https://bip.zakopane.eu/zalacznik/53370
Dane przestrzenne są dostępne pod adresem:
https://mzakopane.e-mapa.net/legislacja/mpzp/10646.html
Konieczność sporządzenia planu ogólnego podyktowana jest zmianą ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Z dniem 1 stycznia 2026 r. utraci moc studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Zakopane. Zmiana ustawy wprowadziła w jego miejsce nowy akt planowania przestrzennego, właśnie w postaci planu ogólnego. Wnioski złożone w sprawie zmiany studium pozostaną zatem bez rozpoznania. Do procedury sporządzenia planu ogólnego należy złożyć nowy wniosek. Uchwała Rady Miasta Zakopane w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu ogólnego miasta Zakopane rozpoczęła procedurę planistyczną.
Plan ogólny obejmuje cały obszar miasta Zakopane w jego granicach administracyjnych, z wyłączeniem terenów zamkniętych innych niż ustalane przez ministra właściwego do spraw transportu.
Plan ogólny będzie stanowił akt prawa miejscowego.
Dotychczas obowiązujące miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego zachowują moc – uchwalenie planu ogólnego nie powoduje utraty ważności planu miejscowego obowiązującego na danym terenie.
Plan ogólny będzie podstawą do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i ich zmian oraz decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.