Jakość powietrza
Stopień jakości powietrza Dobra
Legenda
  Bardzo dobra
  Dobra
  Umiarkowana
  Brak danych
  Dostateczna
  Zła
  Bardzo zła
tabelka scrollowana
Czujniki GIOŚ NO2 CO O3 SO2
ul. Sienkiewicza   19   0   33.7   0
- - - - PM2.5 PM10 - - - - - - - -
ul. Sienkiewicza   -   41.6
Czujniki o mniejszej dokładności:
Kamieniec   56.96   71.97
Józefa Piłsudskiego   23.32   31.68
Tytusa Chałubińskiego   24.01   33.18
Zofii i Witolda Paryskich   24   36.6
Kuźnice   21.84   30.77
Szkoła Podstawowa w Kościelisku   -   -
Wszystkie odczyty podawane są w µg/m3
Partner: airly
Wt. 03.12 19:00
Zachmurzenie
-2° / -0° zachmurzenie małe
Śr. 13:00
Śnieg
Czw. 13:00
Śnieg
-0°
Pt. 13:00
Zachmurzenie
-2°
Sob. 13:00
Deszczowo
Nd. 13:00
Śnieg
-0°
Zdjęcie promujące Zakopane

Plan ogólny gminy

Dnia 31 października 2024 r. upłynął termin składania wniosków do projektu planu ogólnego miasta Zakopane.

W ww. terminie złożono prawie 2,5 tysiąca wniosków.

Obecnie trwa procedura przetargowa w celu wyłonienia wykonawcy projektu planu.

__________________________________________________________________________________

Dnia 11 lipca 2024 r. Burmistrz Miasta Zakopane ogłosił o przystąpieniu do sporządzenia planu ogólnego miasta Zakopane oraz możliwości i zasadach składania wniosków do projektu planu.

Archiwalne ogłoszenie:

https://bip.zakopane.eu/ogloszenie-burmistrza-miasta-zakopane-8#cnt

Wnioski należało składać na formularzu pisma dotyczącego aktu planowania przestrzennego. Szczegóły dotyczące zasad składania wniosków na formularzach znajdowały się w ww. ogłoszeniu. Wzór wypełnienia formularza wniosku dostępny był w internecie, w wypełnianiu formularzy pomagali pracownicy Biura Planowania Przestrzennego.

Wnioski należało składać w nieprzekraczalnym terminie do dnia 31 października 2024 r. – liczyła się data wpływu do Urzędu Miasta Zakopane.

__________________________________________________________________________________

Plan ogólny jest całkowicie nowym opracowaniem planistycznym i należy go sporządzić według nowych, określonych zasad, ustalonych w nowelizacji ustawy oraz przepisach wykonawczych. W założeniu ma być bardziej przystępny dla mieszkańców i posiadać ujednoliconą formę dla całego kraju.

W planie ogólnym określa się obowiązkowo:

  • strefy planistyczne,
  • gminne standardy urbanistyczne.
  • obszary uzupełnienia zabudowy,
  • obszary zabudowy śródmiejskiej.

W planie ogólnym można określić fakultatywnie:

Obszar gminy zostanie podzielony w sposób rozłączny na strefy planistyczne.

Wyszczególniono 13 rodzajów stref (katalog zamknięty):

  • strefa wielofunkcyjna z zabudową mieszkaniową wielorodzinną – SW;
  • strefa wielofunkcyjna z zabudową mieszkaniową jednorodzinną – SJ;
  • strefa wielofunkcyjna z zabudową zagrodową – SZ;
  • strefa usługowa – SU;
  • strefa handlu wielkopowierzchniowego – SH;
  • strefa gospodarcza – SP;
  • strefa produkcji rolniczej – SR;
  • strefa infrastrukturalna – SI;
  • strefa zieleni i rekreacji – SN;
  • strefa cmentarzy – SC;
  • strefa górnictwa – SG;
  • strefa otwarta – SO;
  • strefa komunikacyjna – SK.

Charakterystyka stref planistycznych obejmuje ich profil funkcjonalny (obowiązkowo podstawowy oraz fakultatywnie dodatkowy) oraz minimalny udział powierzchni biologicznie czynnej. Jest dostępna tutaj.

Wyznaczając ww. strefy planistyczne 1 – 3, w pierwszej kolejności uwzględnia się obszary, dla których w obowiązujących miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego określono przeznaczenie umożliwiające realizację funkcji mieszkaniowej, oraz obszary uzupełnienia zabudowy (UOZ) w ramach istniejącej zabudowy.

Gminne standardy urbanistyczne obejmują gminny katalog stref planistycznych oraz mogą obejmować gminne standardy dostępności infrastruktury społecznej.

W gminnym katalogu stref planistycznych określa się:

  • profil funkcjonalny stref planistycznych,
  • wartości maksymalnej nadziemnej intensywności zabudowy, maksymalnej wysokości zabudowy oraz maksymalnego udziału powierzchni zabudowy (obowiązkowo w ww. strefach planistycznych 1 – 7 oraz fakultatywnie w ww. strefach planistycznych 8 – 13);
  • wartości minimalnego udziału powierzchni biologicznie czynnej (obowiązkowo w ww. strefach planistycznych 1 – 10 oraz fakultatywnie w ww. strefach planistycznych 11 – 13).

Gminne standardy dostępności infrastruktury społecznej obejmują zasady zapewnienia dostępu do obiektów infrastruktury społecznej – szkoły podstawowej oraz obszarów zieleni publicznej.

Ministerstwo Rozwoju i Technologii poprzez rozporządzenia określiło szereg zasad i ograniczeń w wyznaczaniu terenów inwestycyjnych w planie ogólnym gminy. Przykładowo, rozporządzenie z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie projektu planu ogólnego gminy (...) określa sposób obliczania zapotrzebowania na nową zabudowę mieszkaniową oraz chłonności terenów niezabudowanych. Rozporządzenie z dnia 2 maja 2024 r. w sprawie sposobu wyznaczania obszaru uzupełnienia zabudowy w planie ogólnym gminy określa sposób wyznaczania obszaru uzupełnienia zabudowy.

__________________________________________________________________________________

Dnia 27 czerwca 2024 r. Rada Miasta Zakopane podjęła uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu ogólnego miasta Zakopane.

Uchwała:

https://bip.zakopane.eu/zalacznik/53370

Dane przestrzenne są dostępne pod adresem:

https://mzakopane.e-mapa.net/legislacja/mpzp/10646.html

Konieczność sporządzenia planu ogólnego podyktowana jest zmianą ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Z dniem 1 stycznia 2026 r. utraci moc studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Zakopane. Zmiana ustawy wprowadziła w jego miejsce nowy akt planowania przestrzennego, właśnie w postaci planu ogólnego. Wnioski złożone w sprawie zmiany studium pozostaną zatem bez rozpoznania. Do procedury sporządzenia planu ogólnego należy złożyć nowy wniosek. Uchwała Rady Miasta Zakopane w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu ogólnego miasta Zakopane rozpoczęła procedurę planistyczną.

Plan ogólny obejmuje cały obszar miasta Zakopane w jego granicach administracyjnych, z wyłączeniem terenów zamkniętych innych niż ustalane przez ministra właściwego do spraw transportu.

Plan ogólny będzie stanowił akt prawa miejscowego.

Dotychczas obowiązujące miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego zachowują moc – uchwalenie planu ogólnego nie powoduje utraty ważności planu miejscowego obowiązującego na danym terenie.

Plan ogólny będzie podstawą do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i ich zmian oraz decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.