Miejsce załatwienia sprawy
Urząd Miasta Zakopane
Wydział Ochrony Środowiska
Pracownik prowadzący: Aleksandra Mazur
ul. Kościuszki 13
34-500 Zakopane
tel. 18 20-20-474
e-mail: a.mazur@zakopane.eu
Godziny przyjęć: poniedziałek 10:00-16:00, wtorek, czwartek, piątek 9:00-14:00, środa 9:00-12:00
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) - art. 30 ust.1 i ust.2 pkt.4
- ustawa Prawo ochrony środowiska z dnia 27 kwietnia 2001r. (Dz. U z 2006r. Nr 129 poz. 902 z późn. zm.) - art. 406 pkt.6
- Zarządzenie Burmistrza Miasta Zakopane Nr 30 z dnia 3 marca 2008r. w sprawie: ustalenia "Regulaminu dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej demontażu, transportu i unieszkodliwiania odpadów budowlanych zawierających azbest z obiektów budowlanych".
Zasady i warunki dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Regulamin określa zasady przyznawania częściowego dofinansowania prac związanych z utylizacją azbestu tj.:
- demontażem, transportem i unieszkodliwianiem (składowaniem) materiałów izolacyjnych i konstrukcyjnych zawierających azbest z obiektów budowlanych należących do osób fizycznych, zlokalizowanych na terenie miasta Zakopane – kwota dofinansowania w wysokości: do 40% poniesionych całkowitych kosztów robót, nie więcej jednak niż 1500 zł.,
- transportem i unieszkodliwianiem (składowaniem) materiałów izolacyjnych i konstrukcyjnych zawierających azbest z obiektów budowlanych należących do osób fizycznych, zlokalizowanych na terenie miasta Zakopane – kwota dofinansowania w wysokości do 40% poniesionych całkowitych kosztów, nie więcej niż 1000 zł.
Najważniejsze to:
Demontaż, transport i unieszkodliwianie elementów budowlanych zawierających azbest może przeprowadzać wyłącznie uprawniona firma na koszt wnioskodawcy.
Warunkiem dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest złożenie wniosku oraz spełnienie następujących wymogów:
- przed rozpoczęciem prac dokonanie przez Komisję powołaną przez Burmistrza Miasta Zakopane oględzin obiektu budowlanego - w celu identyfikacji rodzaju i ilości elementów zawierających azbest na modernizowanym obiekcie,
- przedłożenie przez wnioskodawcę:
a) "Oceny stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zwierających azbest", sporządzonej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24.04.2004r.w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz. U. 2004 r. Nr 71 poz. 649),
b) "Informacji o wyrobach zawierających azbest i miejscu ich wykorzystania", zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23.10.2003r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystania i przemieszczania azbestu oraz wykorzystania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których był lub jest wykorzystywany azbest (Dz. U. Nr 192, poz. 1876). - wykonanie prac związanych z utylizacją azbestu przez firmę posiadającą stosowne zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie gospodarki odpadami niebezpiecznymi zawierającymi azbest, na terenie miasta Zakopane.
- po wykonaniu prac dokonanie przez Komisję powołaną przez Burmistrza Miasta Zakopane oględzin obiektu budowlanego – w celu stwierdzenia wykonania zadania.
Wymagane dokumenty
- Wypełniony wniosek wraz z załącznikami:
- Kserokopia aktualnego aktu własności nieruchomości/wyciąg z ksiąg wieczystych z ostatnich trzech miesięcy (oryginał do wglądu), lub oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością.
- Kserokopia decyzji zezwalającej firmie posiadającej stosowne zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie gospodarki odpadami niebezpiecznymi zawierającymi azbest na terenie miasta Zakopane.
- Kserokopia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia robót budowlanych lub pozwolenia na budowę (w zależności od zakresu wykonywanych prac) wydanego przez Wydział Budownictwa i Architektury Starostwa Powiatowego w Zakopanem (oryginał do wglądu).
- Wnioskodawca, który nie jest właścicielem załącza do wniosku pisemną zgodę właściciela nieruchomości – osoby fizycznej na przeprowadzenie robót związanych z utylizacją azbestu.
- Kserokopia wypisu z gruntów z zaznaczeniem budynku mieszkalnego, gospodarczego lub obiektu stanowiącego przedmiot wniosku (oryginał do wglądu).
- Ocena stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobu zawierającego azbest.
- Informacja o wyrobach zawierających azbest i miejscu ich wykorzystania.
- W przypadku budynków mieszkalnych będących przedmiotem współwłasności bez wydzielonej odrębnej własności lokali – zgodę pozostałych współwłaścicieli na wykonywanie prac związanych z usuwaniem odpadów niebezpiecznych zawierających azbest, oraz upoważnienie dla wnioskodawcy do występowania w imieniu wszystkich współwłaścicieli.
- Po ukończeniu zadania:
- Oryginał imiennego dowodu wpłaty za wykonaną usługę (Faktura VAT) tj. demontaż i / lub transport, wystawiony przez firmę wykonującą zadanie (dokument do wglądu - po opieczętowaniu kserokopii w/w dokumentu za zgodność z oryginałem zostanie on zwrócony).
- Oryginał imiennego dowodu wpłaty (Faktura VAT) za unieszkodliwianie (składowanie) w/w odpadów + karta przekazania odpadu, na składowisko przeznaczone do składowania odpadów zawierających azbest (dokument do wglądu - po opieczętowaniu kserokopii w/w dokumentu za zgodność z oryginałem zostanie on zwrócony).
Opłaty
Złożenie wniosku wraz z załącznikami jest bezpłatne.
Sposób załatwienia sprawy
- Przed rozpoczęciem prac osoby ubiegające się o przyznanie dofinansowania zobowiązane są złożyć wniosek wraz z załącznikami na Dzienniku podawczym Urzędu Miasta w Zakopanem w terminie do 31 października każdego roku.
- Dofinansowaniem objęte będą zadania zrealizowane w danym roku kalendarzowym (decyduje data wystawienia imiennej faktury VAT – wystawiona nie później niż w terminie 30 dni od ukończenia robót), z zastrzeżeniem że roboty wykonane w danym roku kalendarzowym powinny być zakończone do dnia 14 listopada roku, w którym wnioskowano o dofinansowanie.
Druki do pobrania
- Regulamin dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej demontażu, transportu i unieszkodliwiania odpadów budowlanych zawierających azbest z obiektów budowlanych.
- Wniosek o dofinansowanie ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej demontażu*, transportu i unieszkodliwiania odpadów budowlanych zawierających azbest z obiektów budowlanych.
- Wykaz firm posiadających zezwolenie na demontaż, transport i utylizację elementów budowlanych zawierających azbest na terenie Zakopanego
- Ocena stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobu zawierającego azbest [Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2.04.2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz. U. z 2004r. Nr 71 poz. 649)]
- Informacja o wyrobach zawierających azbest i miejscu ich wykorzystania" [Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23.10.2003r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystania i przemieszczania azbestu oraz wykorzystania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których był lub jest wykorzystywany azbest (Dz. U. z 2003r. Nr 192, poz. 1876)].