Gminna Komisja Problemów Alkoholowych w Zakopanem realizuje zadania wynikające z Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 26 października 1982) tekst jednolity z 2012 poz.1356. Zadania przyjmowane i zatwierdzane są corocznie przez Radę Gminy Zakopane w ramach Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Miasta Zakopane na lata 2014 – 2019. Komisja wykorzystuje środki finansowe będące w dyspozycji Burmistrza Miasta Zakopane uzyskane ze sprzedaży napojów alkoholowych.
Zadania realizowane wspólnie przez Komisję:
1.Przygotowywanie planu pracy na kolejny rok
2. Przygotowywanie planu finansowego na kolejny rok
3. Dokonywanie bieżących zmian i korekt w planie pracy i budżecie Komisji
4. Opiniowanie wniosków o wydanie pozwoleń na sprzedaż i podawanie alkoholu dla podmiotów gospodarczych Zakopanego zgodnie z uchwałami Rady Miasta Zakopane Nr XLVII/721/2009 z dnia 10.12.2009r. w sprawie zasad usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych, oraz Uchwałą Rady Miasta Nr XXXIII/466/2008 z dnia 22.12.2008r. w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży i podawania napojów zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa), przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, uchwalonych na podstawie art. 12 ust. 1 i 2 oraz art. 18 ust. 1 i 3 w/w ustawy.
5. Przeprowadzanie kontroli punktów sprzedaży napojów alkoholowych
6. Uczestnictwo w szkoleniach, naradach, konsultacjach
7. Organizacja szkoleń dla podmiotów związanych z przedmiotową tematyką
8. Dofinansowanie wypoczynku dla dzieci i młodzieży
9.Przekazywanie środków finansowych na prowadzenie nadzoru nad boiskami szkolnymi oraz na sprawowanie opieki nad dziećmi i osobami korzystającymi z boisk podczas letniego wypoczynku
10.Dofinansowanie placu zabaw i dofinansowanie modernizacji obiektów sportowych w placówkach oświatowych zgodnie z gminnym programem
11.Prowadzenie na terenie szkół i placówek oświatowych (prowadzonych przez miasto Zakopane) programów profilaktycznych i zajęć socjoterapeutycznych
12.Dofinansowanie programów profilaktycznych między innymi Koncert, spektakle teatralne
13. Dofinansowanie zajęć profilaktycznych i wypoczynku świetlicy „Promyczkowo”
14.Przyjmowanie wniosków dot. osób nadużywających alkoholu, rozpatrywanie, przygotowanie dokumentacji i kierowanie do sądu
15.Prowadzenie rozmów motywacyjnych z osobami z problemem alkoholowym i współuzależnionymi (członkami rodzin)
16. Kierowanie na badania w przedmiocie uzależnienia
17. Udział w kampaniach społecznych lub organizowanie własnych
18. Współpraca z organizacjami pozarządowymi
19.Współpraca z Policją, Kościołami, MOPS-em, Szkołami, innymi podmiotami zajmującymi się pomocą osobom uzależnionym
20.Sporządzenie analiz i diagnoz społecznych
Zadania Przewodniczącego Komisji:
1. Zwoływanie posiedzeń Komisji
2. Przygotowywanie porządku posiedzeń
3. Przygotowywanie materiałów na Komisje
4. Przewodniczenie posiedzeniom i ich prowadzenie
5. Zatwierdzanie protokołów z posiedzeń
6. Przygotowywanie sprawozdań, informacji oraz innych dokumentów dla Pełnomocnika Burmistrza Miasta ds. rozwiązywania problemów alkoholowych
Zadania Sekretarza Komisji
Sekretarz Komisji:
- Zawiadamia członków Komisji o terminie i miejscu posiedzenia Komisji w formie telefonicznej, listownej, ustnej lub innej,
- Przewodniczy posiedzeniu Komisji w razie nieobecności przewodniczącego,
- Zawiadamia osoby nadużywające alkoholu ujęte we wnioskach o terminie posiedzeń Komisji,
- Monitorowanie osób, które wyraziły zgodę na leczenie alkoholowe
- Przygotowuje dokumentację w zakresie kierowania na badania do zespołu biegłych osób nadużywających alkoholu, dostarcza i odbiera dokumentacje,
- Przygotowuje i wysyła dokumentacje do sądu w zakresie kierowania na badania i leczenia osób nadużywających alkoholu,
- Uczestniczy w rozprawach sądowych jako wnioskodawca – przedstawiciel Komisji,
- Prowadzenie konsultacji i udzielanie porad
9.Zakup środków i materiałów niezbędnych do prowadzenia biura
10.Wykonywanie zadań związanych z promocją gkrpa,
11.Prowadzenie konsultacji i zadań związanych z artykułami umieszczanymi w Tygodniku Podhalańskim
12.Przygotowywanie umów związanych z zadaniami profilaktycznymi zgodnie z gminnym programem oraz ustawą o zamówieniach publicznych
13.Prowadzi i przechowuje dokumentację związaną z pracą Komisji
14.Prowadzi prace związane z przygotowywaniem i przekazywaniem dokumentów wytworzonych przez GKRPA do archiwum zakładowego.
W ramach Gminnej Komisji działają 3 Punkty Konsultacyjne
Każdy uzyska pomoc: prawną, psychologiczną, pomoc terapeuty instruktora ds. uzależnień.
telefon zaufania czynny codziennie w godz. 18.00 do 22.00
Tel. kom. 19288 / tel. stacjonarny: 18 19288/ skype: zakopiański_telefon_zaufania