Nowelizacja Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, jaka weszła w życie z dniem 12 marca 2010 roku, wprowadza nowy sposób współpracy między administracją publiczną a organizacjami pozarządowymi, a mianowicie umożliwia powołanie gminnych i powiatowych rad pożytku publicznego. Jest to przeniesienie modelu krajowej Rady Działalności Pożytku Publicznego na poziom regionalny i lokalny.
W Zakopanem w dniu 15 czerwca 2011r. na wniosek organizacji pozarządowych, Burmistrz Miasta Zakopane powołał Gminną Radę Działalności Pożytku Publicznego w Zakopanem na podstawie Uchwały nr V/67/2011 Rady Miasta z dnia 24 lutego 2011r.
Gminna Rada Działalności Pożytku Publicznego jest organem konsultacyjnym i opiniodawczym Burmistrza. W jej skład wchodzą przedstawiciele Burmistrza, Rady Miasta oraz organizacji pozarządowych. Członkowie Rady działają społecznie na postawie regulaminu stanowiącego załącznik nr 1 do w/w uchwały.
Posiedzenia Rady wg uchwały powinny odbywać się przynajmniej raz na kwartał, co tworzy warunki do stałej pracy na rzecz rozwoju trzeciego sektora oraz gminy.
Do zadań Gminnej Rady należy w szczególności:
- opiniowanie projektów strategii rozwoju Gminy Zakopane,
- opiniowanie projektów uchwał i aktów prawa miejscowego dotyczących sfery zadań publicznych, o której mowa w art. 4 Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2003r. Nr. 96 z późn. zm),
, oraz współpracy z organizacjami pozarządowymi, w tym programów współpracy z tymi organizacjami;
- wyrażanie opinii w sprawach dotyczących funkcjonowania organizacji pozarządowych;
- udzielanie pomocy i wyrażanie opinii w przypadku sporów między organami gminy, a organizacjami pozarządowymi;
- wyrażanie opinii w sprawach dotyczących zadań publicznych, w tym zlecania tych zadań do realizacji przez organizacje pozarządowe, oraz w sprawach rekomendowanych standardów realizacji zadań publicznych.
Gminna Rada Działalności Pożytku Publicznego w Zakopanem przyczyni się w szczególności do:
- nawiązania stałego dialogu między sferą społeczną reprezentowaną przez przedstawicieli 12 (nie jednej) organizacji pozarządowych oraz Radnych Rady Miasta i przedstawicielami Burmistrza Zakopanego,
- rzetelnego wypracowania programu współpracy organizacji pozarządowych z Gminą Zakopane przez organizacje pozarządowe na kolejne lata,
- usprawnienia obowiązkowego procesu konsultacji projektów uchwał i aktów prawa miejscowego dotyczących sfery zadań publicznych, o której mowa w art. 4 Ustawy o działalności pożytku publicznego (Dz.U. z 2003r. Nr. 96 z późn. zm), oraz współpracy z organizacjami pozarządowymi, w tym programów współpracy z tymi organizacjami.