Strażnicy miejscy dbają o spokój i porządek publiczny
Podczas ostatniej Sesji Rady Miasta starszy inspektor Henryk Ziemianek przedstawił rezultaty pracy Straży Miejskiej od 1 stycznia do 31 sierpnia 2024 roku. Straż Miejska w Zakopanem zatrudnia 20 funkcjonariuszy, którzy w tym okresie podjęli 4437 interwencji, w trakcie których nałożyli 847 mandatów karnych. Łączna kwota nałożonych grzywien to 144.420 zł., które to środki zasilają budżet Gminy Miasta Zakopane.
W trakcie interwencji udzielono również 2044 pouczeń i upomnień oraz sporządzono 5 wniosków o ukaranie do Sądu Rejonowego w Zakopanem.
Dokonując podziału interwencji na najczęściej powtarzające się wykroczenia funkcjonariusze Straży Miejskiej w Zakopanem podjęli:
- 2108 interwencji w zakresie kontroli ruchu drogowego. W tej grupie są głównie wykroczenia nieprawidłowego parkowania, ale również bezprawne wjazdy w strefy, gdzie ruch pojazdów jest wyłączony lub ograniczony. Straż Miejska w Zakopanem nałożyła 720 mandatów karnych na łączną kwotę 131.280 zł oraz udzieliła 1055 pouczeń.
- 239 interwencji w zakresie utrzymania czystości i porządku. Przeprowadzone interwencje dotyczyły głównie niezachowania czystości i porządku w obrębie nieruchomości oraz zaniedbania obowiązku sprzątania przyległego do posesji chodnika, jak również nie usuwania lodu i śniegu z chodników w okresie zimowym.
- 244 interwencje dotyczące nielegalnego handlu, głównie na terenie Parku Kulturowego ulicy Krupówki. W tym zakresie strażnicy nałożyli 73 mandaty karne oraz udzielili 171 pouczeń.
- 154 interwencje dotyczące ochrony czystości powietrza, są to kontrole w zakresie przestrzegania uchwały antysmogowej województwa małopolskiego dotyczącej spalania odpadów bądź pozostałości roślinnych.
- 1141 interwencji w zakresie zakłócania spokoju i porządku publicznego.
- 305 interwencji w zakresie niezachowania przez właścicieli psów środków ostrożności, to jest głównie wypuszczania psa bez smyczy i kagańca w miejscach publicznych. 240 zgłoszeń dotyczyło spraw bezdomnych lub rannych zwierząt.
- ujawniono 241 awarii lub uszkodzeń urządzeń użyteczności publicznej na terenie miasta. Dotyczyło to głównie uszkodzonych znaków drogowych, zapadniętych studzienek, niebezpiecznych ubytków w jezdni czy awarii sieci wodociągowej.
Zarówno od mieszkańców miasta, jak i turystów dyżurny Straży Miejskiej pełniący całodobowo służbę w Centrum Nadzoru Monitoringu Wizyjnego zarejestrował 1541 zgłoszeń dotyczących nieprawidłowości na terenie miasta.
Zadania ochrony spokoju i porządku publicznego realizowane są przez Straż Miejską podczas służb patrolowych pieszych i zmotoryzowanych. Ważną rolę spełniają mieszkańcy miasta, którzy zgłaszają ponad połowę interwencji realizowanych przez Straż, co pokazuje, jak ważną rolę spełnia zakopiańska Straż Miejska oraz świadczy o zaufaniu społeczności lokalnej do tej samorządowej służby.
Źródło: SM
(APM)