Jakość powietrza
Stopień jakości powietrza Bardzo dobra
Legenda
  Bardzo dobra
  Dobra
  Umiarkowana
  Brak danych
  Dostateczna
  Zła
  Bardzo zła
tabelka scrollowana
Czujniki GIOŚ NO2 CO O3 SO2
ul. Sienkiewicza   15.1   0   30.9   0
- - - - PM2.5 PM10 - - - - - - - -
ul. Sienkiewicza   -   10.8
Czujniki o mniejszej dokładności:
Kamieniec   43.28   56.3
Józefa Piłsudskiego   15.51   20.06
Tytusa Chałubińskiego   12.75   15.91
Zofii i Witolda Paryskich   26.75   39.9
Kuźnice   3.37   4.17
Szkoła Podstawowa w Kościelisku   -   -
Wszystkie odczyty podawane są w µg/m3
Partner: airly
Śr. 27.11 19:00
Zachmurzenie
1° / -1° zachmurzenie duże
Czw. 13:00
Śnieg
Pt. 13:00
Śnieg
-0°
Sob. 13:00
Zachmurzenie
Nd. 13:00
Słonecznie
Pon. 13:00
Słonecznie
Zdjęcie promujące Zakopane

22. Przegląd Filmów o Sztuce Zakopane 2019 dobiegł końca

Na długo zapamiętamy pięć festiwalowych dni, okraszonych fantastyczną twórczością: kinem, wystawami, warsztatami oraz niepowtarzalnym koncertem duetu Marek Napiórkowski i Artur Lesicki w przestrzeni  Miejskiej Galerii Sztuki im. Wł. hr. Zamoyskiego.

W sobotę 13 kwietnia, w Miejskiej Galerii Sztuki im. Wł. hr. Zamoyskiego odbyła się uroczysta ceremonia rozdania nagród 22. Przeglądu Filmów o Sztuce. Galę poprowadziła Agnieszka Szydłowska – dziennikarka Programu Trzeciego Polskiego Radia.

Najlepszy w oczach jury film, „Ślady mojego istnienia” w reżyserii Pauliny Ibek otrzymał nagrodę GRAND PRIX Burmistrza Miasta Zakopane. Obraz stanowi próbę stworzenia portretu Anny Szałapak, krakowskiej artystki związanej z Piwnicą pod Baranami, zmarłej w 2017 roku. Opowiadają o niej przyjaciele, a także ona sama – w tym celu wykorzystano nagrania znajdujące się w archiwum TVP Kraków. Część zdjęć została zrealizowana w mieszkaniu artystki znajdującym się przy ulicy Wiślnej w Krakowie.

Odznaczeń było w sumie sześć, wliczając w to trzy nagrody specjalne. Obok zwycięskiego filmu, Nagrodę II Zakopiańskiego Centrum Kultury przyznano produkcji „Mieczysław Karłowicz. Samotna wędrówka” Tomasza Knittela. Opowiada ona o jednym z najważniejszych polskich kompozytorów, prekursorze fotografii i narciarstwa, żyjącym na przełomie XIX i XX wieku, który zginął w lawinie podczas jednej ze swoich zimowych wędrówek w Tatrach. Artystyczny dokument przybliża postać wybitnego awangardowego twórcy – wszechstronnie uzdolnionego indywidualisty i społecznika. Reżyser zaprasza widza do spojrzenia na postać Mieczysława Karłowicza z dzisiejszej perspektywy poprzez jego fotografię, muzykę i góry. III miejsce, wraz z nagrodą Miejskiej Galerii Sztuki otrzymało „Przemijanie w obrazach Stanisława Baja” w reżyserii Hanny Kramarczuk. Główny bohater to Stanisław Baj – współczesny malarz polski, wykładowca w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz w Europejskiej Akademii Sztuk, pochodzący z chłopskiej rodziny. Dzieciństwo i wczesną młodość spędził nad Bugiem w podlaskiej wsi Dołhobrody. Główne motywy jego twórczości to portrety chłopskie, portrety matki i pejzaże. Pasja portretowania matki jest hołdem syna dla niej, a także dla ludzi wśród których się wychował.

Nagrodę specjalną przyznaną przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich, otrzymał reżyser Krzysztof Wierzbicki za „Jonasza w brzuchu Lewiatana”. Film przedstawia postać Jonasza Kofty, poety i autora tekstów piosenek, będącego legendą już za życia, choć tak jak inni „wybrańcy bogów” żył krótko lecz intensywnie. Opowiada o blaskach i cieniach tego życia, ale jest też obrazem pokolenia ludzi niepospolitych, którzy w niełatwych czasach PRL-u umieli, tak jak Jonasz, znaleźć sobie enklawy wolności w klubach studenckich, sztuce, twórczości, spotkaniach towarzyskich i – nie ma co ukrywać – alkoholowych.

Z kolei nagroda specjalna Stowarzyszenia Autorów ZAiKS została przyznana reżyserowi Robertowi Piotrowi Kaczmarkowi za „Jazz na Kalatówkach, czyli wolność improwizowana”. W 1959 r. na Kalatówkach odbył się Pierwszy Jazz Camping. Inicjatorem i organizatorem wydarzenia był Jan Zylber, perkusista w zespole Komedy i późniejszy menedżer wielu polskich artystów. Film poprzez wspomnienia żyjących uczestników pierwszego Jazz Camping Kalatówki z 1959 roku, a także nagrania archiwalne: filmowe i audio, fotografie, plakaty i muzykę odtwarza historię spotkania elity wykonawców muzyki jazzowej oraz ówczesnej elity intelektualnej i artystycznej.

Nagrodę specjalną ufundowaną przez Connaisseur Salon Dzieł Sztuki wręczono Katarzynie Kotuli, Paulinie Ibek oraz Maciejowi Dźwigajowi, reżyserom filmu „Plewiński, spojrzenia”. Jest to ekranowy portret Wojciecha Plewińskiego – jednego z najsłynniejszych krakowskich artystów fotografików. Postać kojarzy się przede wszystkim z publikowanymi na okładkach tygodnika „Przekrój” portretami młodych kobiet. Produkcja to próba podsumowania twórczości artysty i prezentacja jego najważniejszych i najsłynniejszych fotografii.

Wyróżnieni artyści wyrazili wdzięczność Organizatorom oraz zwrócili uwagę na niezwykłą wartość Przeglądu Filmów o Sztuce, jego charakterystyczną tematykę promującą artystów i ich dorobek. Dodatkowo, wydarzenia towarzyszące festiwalowi otwierają coraz to nowe perspektywy na szeroko rozumiane kino o sztuce.

Podczas gali zamknięcia podziękowania otrzymali członkowie jury na czele z Kingą Dębską, a także komisji selekcyjnej, która zakwalifikowała filmy do konkursu.  22. Przegląd Filmów o Sztuce oficjalnie zamknęli Dyrektor Zakopiańskiego Centrum Kultury Beata Majcher. Artystycznym zwieńczeniem był natomiast koncert duetu Marek Napiórkowski i Artur Lesicki z projektem „Celuloid”.

14 kwietnia w Kinie Miejsce podsumowano czterodniowe warsztaty filmowe skierowane do młodzieży zakopiańskiej. Poprowadzili je Józef Romasz, operator filmowy, scenarzysta, reżyser i producent filmów dokumentalnych, dr hab. prof. Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi oraz Prof. Zbigniew Wichłacz, operator, profesor i dziekan Wydziału Operatorskiego w PWSFTviT. Podczas czterech dni zajęć młodzież zapoznała się z tajnikami realizacji filmowej, pracy z aktorem i sztuki montażu.

fot. AKS

(MM)