Jakość powietrza
Stopień jakości powietrza Dobra
Legenda
  Bardzo dobra
  Dobra
  Umiarkowana
  Brak danych
  Dostateczna
  Zła
  Bardzo zła
tabelka scrollowana
Czujniki GIOŚ NO2 CO O3 SO2
ul. Sienkiewicza   38.9   0   6.1   0
- - - - PM2.5 PM10 - - - - - - - -
ul. Sienkiewicza   -   38.6
Czujniki o mniejszej dokładności:
Kamieniec   53.5   70.22
Józefa Piłsudskiego   20.24   27.09
Tytusa Chałubińskiego   13.27   17.01
Zofii i Witolda Paryskich   20.57   31.09
Kuźnice   1.42   1.82
Szkoła Podstawowa w Kościelisku   -   -
Wszystkie odczyty podawane są w µg/m3
Partner: airly
Nd. 24.11 10:00
Śnieg
0° / 3° słabe opady śniegu
Pon. 13:00
Zachmurzenie
Wt. 13:00
Zachmurzenie
Śr. 13:00
Zachmurzenie
Czw. 13:00
Śnieg
Pt. 07:00
Śnieg
-1°
Zdjęcie promujące Zakopane

"Polowace i polowacki" Jolanty Pęksy w Czerwonym Dworze

6 listopada w Centrum Kultury Rodzimej w willi Czerwony Dwór odbył się wernisaż prac znanej Zakopianki malującej na szkle Jolanty Pęksy pt.: "Polowace i polowacki".  Artystka w tym roku obchodzi czterdziestopięciolecie pracy twórczej. W imieniu Burmistrza Miasta Zakopane Leszka Doruli podziękowania oraz kwiaty złożyła Naczelnik Wydziału Kultury Joanna Staszak. Podczas wydarzenia przygrywała kapela 9-siył.

Jolanta Pęksa swą przygodę z malarstwem na szkle zaczęła w 1975 roku.Ślub z Markiem Pęksą, synem znanej i cenionej malarki – Eweliny Pęksowej, atmosfera tego niezwykłego domu i zachęta ze strony Teściowej sprawiły, że zaczęła malować. Swe prace pokazała po raz pierwszy w 1976 roku na wystawie twórczości rodziny Pęksów zorganizowanej przez Muzeum Tatrzańskie i Stowarzyszenie Twórców Ludowych w wilii Turnia w Zakopanem.

Od 1978 roku jest członkiem Stowarzyszenia Twórców Ludowych. Jej obrazy znajdują się w zbiorach Muzeum Etnograficznego im. Marii Znamierowskiej- Prüfferowej w Toruniu, Muzeum Etnograficznego im. Seweryna Udzieli w Krakowie, Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze, Muzeum Tatrzańskiego im. Dra Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem, Muzeum im. Władysława Orkana w Rabce-Zdroju, Muzeum Wsi Radomskiej w Radomiu oraz Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie.

Artystkę inspiruje nie tylko dawne malarstwo z jego tradycyjną tematyką, jest również baczną obserwatorką życia Podhala. Pomysły na obrazy zapisuje w formie rysunkowych szkiców, które następnie w ogólnym zarysie kopiuje na taflę szkła. Ma dużą łatwość rysunku, ale podobnie jak dawni ludowi mistrzowie, wszystkie elementy malowidła przedstawia schematycznie, płasko, obrysowując delikatnym konturem. Wykonuje go najczęściej pędzelkiem, czasem piórkiem, różnicując jego kolorystykę.

Pod koniec lat siedemdziesiątych, po przeprowadzce rodziny do leśniczówki, w jej obrazach pojawił się temat myśliwski. Odwiedzający Pęksów pracownicy leśni, myśliwi, starzy górale często rozprawiali o lesie, zwierzętach, dawnych „polowacach” oraz „polowacce”. Był to też przedmiot rozmów z mężem̶leśniczym, ale również myśliwym. Czasem towarzyszyła mu w polowaniach. Wszystko to pobudzało wyobraźnię Artystki i dostarczało tematów do jej prac.

Z charakterystyczną dla siebie dociekliwością poszerzała wiedzę z tej dziedziny,a problematyka myśliwska stała się charakterystyczna dla jej twórczości. Na wystawie zobaczyć możemy ponad 40 prac w typowej dla swych obrazów kolorystyce, w tym przypadku jednak z dominantą zieleni, brązów, żółci i złota, maluje leśną zwierzynę, świętych patronów myśliwych̶Huberta i Eustachego, polujących w tatrzańskich lasach zbójników, wreszcie sceny obrazujące myśliwskie tradycje i obrzędy̶ślubowanie, myśliwski chrzest, pasowanie na myśliwego, wybór króla polowania i inne.

Wystawie towarzyszą akcesoria myśliwskie męża Artystki sp. Marka Pęksy.

Kurator wystawy: Małgorzata Wnuk

fot. Regina Korczak - Watycha

(MP)