Jakość powietrza
Stopień jakości powietrza Bardzo dobra
Legenda
  Bardzo dobra
  Dobra
  Umiarkowana
  Brak danych
  Dostateczna
  Zła
  Bardzo zła
tabelka scrollowana
Czujniki GIOŚ NO2 CO O3 SO2
ul. Sienkiewicza   8.7   0   47.9   0
- - - - PM2.5 PM10 - - - - - - - -
ul. Sienkiewicza   -   12.7
Czujniki o mniejszej dokładności:
Kamieniec   22.24   28.91
Józefa Piłsudskiego   9.63   12.26
Tytusa Chałubińskiego   1.92   2.29
Zofii i Witolda Paryskich   4.27   5.53
Kuźnice   2.37   2.76
Szkoła Podstawowa w Kościelisku   -   -
Wszystkie odczyty podawane są w µg/m3
Partner: airly
Śr. 18.12 07:00
Zachmurzenie
1° / 3° zachmurzenie duże
Czw. 13:00
Zachmurzenie
Pt. 13:00
Zachmurzenie
-1°
Sob. 13:00
Zachmurzenie
-2°
Nd. 13:00
Śnieg
-0°
Pon. 04:00
Śnieg
-3°
Zdjęcie promujące Zakopane

Podstawowe informacje

nazwa inwestycji: Budowa zintegrowanego centrum komunikacji autobusowej w Zakopanem wraz z modernizacją i przebudową budynków dworca PKP

szacunkowy koszt: 29 mln zł

finansowanie: fundusze europejskie (18 mln zł ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020) oraz budżet miasta

Wszystkie inwestycje finansowane są środków pochodzących z budżetu miasta i zapisanych w Wieloletniej Prognozie Finansowej. Wiele kluczowych inwestycji nie byłoby jednak możliwych bez pozyskania środków zewnętrznych. Kluczowy sposób finansowania, zwłaszcza dużych projektów infrastrukturalnych, to fundusze europejskie. Staramy się też o środki Ministerstwa Infrastruktury na rozbudowę lokalnej infrastruktury drogowej oraz o krajowe środki na infrastrukturę, np. z Ministerstwa Sportu na dofinansowanie obiektów sportowych.

przewidywany termin rozpoczęcia: pierwsza połowa 2018 r.

Opis inwestycji

  • Cała komunikacja w jednym miejscu

Centrum komunikacyjne pozwoli zintegrować wszystkie środki transportu, dzięki czemu przesiadka z pociągu lub autobusu dalekobieżnego na komunikację miejską i regionalną będzie wygodna i intuicyjna. Koło przystanków autobusowych pojawią się zadaszone wiaty z oświetleniem, na każdym będzie też tablica z aktualizowanymi godzinami odjazdów. Aby usprawnić dojazd autobusów na dworzec, powstanie łącznik ze Spyrkówką, wzdłuż którego poprowadzona zostanie droga rowerowa i szeroki, wygodny chodnik dla pieszych. Nieco przesunięte w kierunku ul. Kościuszki zostanie też rondo Armii Krajowej, dzięki czemu poszerzy się przestrzeń dla pieszych i rowerzystów.

  • System informatyczny

Bardzo ważnym elementem będzie specjalny system informatyczny. Dzięki niemu pasażerowie będą mogli sprawdzić na tablicach przystankowych (a w przyszłości również w aplikacjach na urządzenia mobilne) rzeczywistą godzinę przyjazdu autobusu. W całym mieście zainstalowane zostaną tablice wyświetlające aktualne godziny odjazdów autobusów wybranych linii. System będzie służył również do zarządzania komunikacją miejską, m.in. w zakresie przestrzegania punktualności.

  • W starej formie nowy duch

Budynki dworca oraz dawnej przychodni lekarskiej znajdują się na liście/rejestrze zabytków, dlatego wszystkie prace odbywać się będą zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków. Gruntowana renowacja bardzo zniszczonych budynków obejmować będzie także wymianę wszystkich instalacji: elektrycznych, alarmowych, wodociągowo-kanalizacyjnych, centralnego ogrzewania (budynek zostanie podłączony do geotermii) oraz przeciwpożarowych. Zachowany zostanie układ pomieszczeń i architektoniczne detale, jak np. klatki schodowe z kutymi balustradami czy unikalne więźby dachowe. Nie zmieni się też zewnętrzna kolorystyka budynków. Dworzec po modernizacji ma odzyskać swą dawną świetność.

  • Wygodny parter dla pasażerów

Odnowiony i przystosowany do nowoczesnych standardów dworcowych parter będzie w całości przystosowany do obsługi podróżnych. Znajdą się tu oddzielne kasy kolejowe i autobusowe, poczekalnia, przechowalnia bagażu, toalety (także dla osób niepełnosprawnych i z kącikiem dla matki z dzieckiem), punkty gastronomiczne i typowe dla dworców punkty usługowe, gdzie będzie można np. kupić prasę. Na parterze mieścić się będzie też dyspozytornia ruchu.

  • Mediateka na pierwszym piętrze i poddaszu

W ramach przyznanego dofinansowania wyremontowane zostanie pierwsze piętro oraz poddasze budynku głównego. Znajdzie się tu mediateka, czyli nowoczesna biblioteka z wygodnymi miejscami do pracy indywidualnej (tzw. strefa ciszy), stanowiska komputerowe oraz miejsce spotkań.

  • Parking Park&Ride oraz Bike&Ride

Trzykondygnacyjny parking typu Park&Ride na 180 samochodów wybudowany zostanie między peronami kolejowymi a ul. Smrekową, gdzie obecnie znajduje się postój taksówek bagażowych. Na parkingu znajdą się odpowiednie miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych oraz dziewięć stanowisk do ładowania samochodów elektrycznych. Z kolei dla cyklistów zaprojektowanych zostało 68 stanowisk, gdzie będą mogli zostawić rower i udać się w dalszą podróż, np. do pracy w okolicznych miejscowościach czy na jednodniowy wyjazd do Krakowa. Oprócz parkingu dla rowerów, w kilku miejscach będą też stojaki na rowery. Dodatkowo powstanie samoobsługowa stacja serwisowa dla rowerów oraz stacje do ładowania rowerów elektrycznych.

  • Informacja turystyczna i klub muzyczny w budynku przychodni

Na parterze budynku, w którym niegdyś mieściły się gabinety lekarskie, powstanie informacja turystyczna. Dzięki niej turyści od razu po przyjechaniu do miasta będą mogli zorientować się np. jak dojechać do miejsca zakwaterowania czy co ciekawego dzieje się akurat w Zakopanem. W podziemiu planowany jest klub muzyczny. Pierwsze piętro i poddasze ma zagospodarować Zakopiańskie Centrum Kultury. W budynku będą się też mieścić pomieszczenia administracyjne.

  • Dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i starszych

Cały teren Centrum Komunikacyjnego ma być wygodny i przyjazny dla wszystkich. Osobom niewidomym poruszanie się bedą ułatwiać zamontowane na podłodze ciągi naprowadzające i wybudzające. Wszystkie ciągi piesze będą odpowiednio szerokie, by osoby poruszające się na wózku mogły się swobodnie przemieszczać. Pomocą będą też otwierane automatycznie drzwi wejściowe lub usytuowane niżej klamki. Wszystkie informacje, np. tablice czy rozkłady jazdy umieszczone będą na odpowiedniej wysokości, także wielkość czcionki czy jej kolor ma być dobrany z myślą o osobach niedowidzących. Zamontowane zostaną też systemy wspomagające słyszenie, programy powiększające i sygnalizacje dźwiękowe. Planowane jest także przygotowanie opisów w języku Braille’a. W budynku głównym i budynku dawnej przychodni zamontowane zostaną windy. Dzięki nim seniorzy, rodzice z wózkami oraz wszyscy, którym poruszanie się przychodzi z trudem będą mogli korzystać z oferty zlokalizowanej na wszystkich poziomach.

  • Brama dworcowa

Przebudowana zostanie także bardzo zniszczona, historyczna brama dworcowa z 1961 roku, która jednocześnie pełnić będzie funkcję zadaszenia dojścia na perony; jej przedłużenie będzie tworzyć zadaszenie nad parkingiem dla rowerów. Przed bramą wydzielone zostaną zatoczki Kiss&Ride, gdzie będzie można podjechać i wysadzić pasażera. Oczywiście zachowany zostanie neon z napisem „PKP Zakopane”. Dzięki zainicjowanej przez Martę Gaj społecznej zbiórce funduszy – neon od czerwca 2015 r. znów wita i żegna podróżnych.

  • Ciekawostka

Choć obecnie kolej nie jest konkurencyjnym środkiem dojazdu do Zakopanego, w najbliższych latach stopniowo będzie wzrastać liczba pasażerów docierających pod Giewont pociągiem. Pierwsza zamiana nastąpi wiosną 2018 r., gdy uruchomione zostanie wahadłowe połączenie kolejowe z Nowym Targiem. Więcej pasażerów z Polski będzie przyjeżdzać po wyremontowaniu istniejącej linii kolejowej z Krakowa do Zakopanego, zaś prawdziwego tłumu pasażerów można spodziewać się w 2026 roku, gdy uruchomiona zostanie linia kolejowa Podłęże-Piekiełko, która skróci czas przejazdu pociągiem z Krakowa do Zakopanego do 90 minut.