Lipcowy Wieczór w Czerwonym Dworze poświęcony został tradycyjnym instrumentom pasterskim na Podhalu. O ich historii i znaczeniu barwnie opowiadał Krzysztof Gocał, muzykant i twórca instrumentów pasterskich oraz autor popularno-naukowej książki zatytułowanej „Góralska muzyka” stanowiącej swoiste kompendium wiedzy o muzyce Podhala. Materiały do swojej książki autor opracowania zbierał przez 15 lat, zawiera ona zapis nutowy melodii góralskich oraz tekstów śpiewek, a także biogramy twórców ludowych i muzykantów.
Krzysztof Gocał przedstawił najbardziej znanych twórców instrumentów pasterskich na Podhalu, by wymienić tylko Jana i Tomasza Maciatów, Jana Krzeptowskiego Sabałę, Jana Folfasa Grzybka, Ludwika Frączka Boczonia, Stanisława Budza Lepsioka Mroza, Andrzeja Knapczyka Ducha, Adama Kuchtę, Władysława Trebunię-Tutkę, Tomasza Skupnia, a z obecnie tworzących instrumenty: Adama Gąsienicę Makowskiego, Jana Karpiela Bułeckę, Krzysztofa Siutego, Piotra Majerczyka, Szymona Bafię, czy Andrzeja Budza.
Instrumenty pasterskie na Podhalu przeżywają swoisty renesans. Także za sprawą wpisu umiejętności wytwarzania i gry na kozie (dudach podhalańskich) na Krajową Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego, o który wnioskował Związek Podhalan oddział Zakopane. Wpisu dokonano 16 grudnia 2014 roku.
Podczas Wieczoru w „Czerwonym Dworze” wysłuchaliśmy nut wykonanych m.in. na kozie (dudach), piszczałkach, trombicie, złóbcokach czy dwojnicach zagranych przez Krzysztofa Gocała, Tadeusza Dziatkowca i Bartłomieja Haładynę.
Małgorzata Wnuk,
zdjęcia Paweł Murzyn