W poszukiwaniu śladów stylu zakopiańskiego
W 1890 roku osiadł w Zakopanem Stanisław Witkiewicz, malarz, architekt i teoretyk sztuki. Urzeczony urodą miejscowych chałup i barwnym góralskim folklorem stworzył i spopularyzował tzw. styl zakopiański, będący połączeniem tradycyjnego podhalańskiego budownictwa i sztuki ludowej z elementami secesji. Wszyscy znamy wille „Koliba”, ”Oksza”, Dom pod Jedlami, kaplicę Najświętszego Serca Pana Jezusa w Jaszczurówce, wybudowane wg projektu Witkiewicza, ale nie wszyscy może wiedzą, że spacerując ulicami Zakopanego właśnie mijają obiekt, który zaprojektowany został przez samego autora stylu. Oto kilka wybranych przykładów.
Willa Rialto przy ul. Chałubińskiego 5, której
drewniana konstrukcja została otynkowana i tylko zachowane ornamenty i
kształt bryły budynku przypominają o jej szlachetnym pochodzeniu, to
jedna z pierwszych budowli w stylu zakopiańskim. Została zaprojektowana
przez Witkiewicza i wzniesiona w latach 1897-1898 dla Teresy Zagórskiej,
która zmuszona chorobą odsprzedała ją doktorowi Marianowi Hawrankowi.
Stworzył on w willi pierwszy w Galicji Dom Zdrowia dla chorych na
gruźlicę. Budynek można obejrzeć jedynie z zewnątrz.
Willa Konstantynówka przy ul. Jagiellońskiej 18 zaprojektowana przez Stanisława Witkiewicza, została
wybudowana
w 1900 r. Przed I wojną światową właścicielką willi była
Aniela Zagórska, kuzynka Józefa Conrada-Korzeniowskiego, który tutaj
właśnie mieszkał w 1914 r. Gośćmi bywali tu także m.in. Józef Piłsudski,
Stanisław Ignacy Witkiewicz, Stefan Żeromski, Tymon Niesiołowski, który
miał tu swoją pracownię malarską. Obecnie mieści się w nim restauracja i
pensjonat.
Kaplica Jana Chrzciciela w Sanktuarium Najświętszej Rodziny przy ul. Krupówki 1, do której wejście znajduje się przy prezbiterium, pochodzi
z 1899 r. i w każdym szczególe zaprojektowana została przez
Witkiewicza. Zaliczana jest do najcenniejszych zabytków stylu
zakopiańskiego.
Obraz olejny w ołtarzu, pędzla samego
autora, przedstawia Jana Chrzciciela na tle Czarnego Stawu
Gąsienicowego. Jego twarz jest autoportretem Witkiewicza - czym artysta
wywołał niemały skandal. W samym kościele obejrzeć można wiele innych
elementów projektu Witkiewicza (m.in. ołtarz
w kaplicy Matki Bożej
Różańcowej, konfesjonały, drzwi, ławki, witraże).
Pomnik Chałubińskiego i Sabały przy zbiegu ulic Chałubińskiego i Zamoyskiego na stałe wpisał się w krajobraz Zakopanego. Pierwszy
Komitet Budowy Pomnika powstał w 1899 r. W związku z tą inicjatywą St.
Witkiewicz zaprojektował popiersie Chałubińskiego z siedzącym u podnóża
kolumny Sabałą. Fundusze nie pozwalały jednak na pełną realizację
projektu - ostatecznie, po kilku latach, w sierpniu 1903 r., kiedy
wszystkie elementy składowe projektu były gotowe, dokonano uroczystego
otwarcia. Na uwagę zasługuje również ogrodzenie pomnika, przykład
zastosowania stylu zakopiańskiego w kowalstwie artystycznym.
Wyjątkowo skromny, aczkolwiek głęboko przemyślany projekt Kaplicy św. Krzyża w Pustelni Brata Alberta na Kalatówkach to także dzieło Stanisława Witkiewicza. Pierwszy pobyt Brata Alberta (Adama Chmielowskiego)
w Zakopanem, na zaproszenie przyjaciela – właśnie Stanisława Witkiewicza, zaowocował pomysłem wybudowania pustelni z kaplicą. Budowa rozpoczęła się w 1898 r., gdy Władysław hr. Zamoyski ofiarował grunt pod budynek klasztoru na Kalatówkach.