Ikona wyboru języka Polski
Jakość powietrza
Stopień jakości powietrza Dobra
Legenda
  Bardzo dobra
  Dobra
  Umiarkowana
  Brak danych
  Dostateczna
  Zła
  Bardzo zła
tabelka scrollowana
Czujniki GIOŚ NO2 CO O3 SO2
ul. Sienkiewicza   77.5   0   5.7   0
- - - - PM2.5 PM10 - - - - - - - -
ul. Sienkiewicza   -   20.5
Czujniki o mniejszej dokładności:
Kamieniec   67.24   81.09
Józefa Piłsudskiego   12.9   16.49
Tytusa Chałubińskiego   5.23   6.53
Zofii i Witolda Paryskich   4.09   5.75
Kuźnice   0   0.02
Szkoła Podstawowa w Kościelisku   -   -
Wszystkie odczyty podawane są w µg/m3
Partner: airly
Nd. 29.12 19:00
Zachmurzenie
0° / -0° zachmurzenie małe
Pon. 13:00
Słonecznie
Wt. 13:00
Zachmurzenie
Śr. 13:00
Zachmurzenie
Czw. 13:00
Zachmurzenie
Pt. 13:00
Śnieg
-5°
17.04.2020
Zdjęcie promujące artykuł


Stała ekspozycja malarstwa na szkle zakopiańskich twórców


Malarstwo na szkle to element tradycji, który fascynuje wielu turystów z kraju i zagranicy. Dzięki stworzeniu stałej ekspozycji w otwartym niecałe dwa lata temu Centrum Kultury Rodzimej w willi Czerwony Dwór, Zakopane zyskało możliwość zaprezentowania bogatej kolekcji prac artystów ludowych wykonanych właśnie techniką witrochromii.


Idea stworzenia w Zakopanem kolekcji malarstwa na szkle była marzeniem śp. Eweliny Pęksowej. Ta znakomita i uznana artystka ludowa miała świadomość, jak cenne jest niezwykłe dziedzictwo kulturowe witrochromii na Podhalu. W naszych rozmowach wątek ten przewijał się przez wiele lat. Pani Ewelina zmarła 12 czerwca 2015 roku. Kiedy zapadła decyzja burmistrza miasta Zakopane Leszka Doruli o powołaniu do życia Centrum Kultury Rodzimej w willi Czerwony Dwór wiedziałam, że jest to moment, w którym może się spełnić to wieloletnie marzenie śp. Eweliny Pęksowej, a Opatrzność w moje ręce złożyła to zadanie. Stworzenie stałej kolekcji zakopiańskiego malarstwa na szkle, mieszczącej się w zabytkowej, odnowionej willi Czerwony Dwór stało się priorytetem i w momencie otwarcia Centrum w dniu 16 sierpnia 2018 roku można już było zobaczyć reprezentacyjne prace Eweliny Pęksowej (1923-2015), Władysława Walczaka-Banieckiego (1934-2011), Zdzisława Walczaka (1926-2001), Jana Kosińskiego (1931-2013), Adama Doleżuchowicza (1923-2001). Stopniowo kolekcja powiększyła się o prace Andrzeja Gałka (1916-1933), Janiny Czech-Kapłanowej (1916-2005), Heleny Roj-Ciaptakowej (1924-1968), Marii Veltuzen (1910-2005), Jana Fudali (1951-2008), Ewy Fajkosz (1929-2003), Pawła Karaska (1930-2010). Swoje prace użyczyli też żyjący artyści zakopiańscy. W kolekcji stałej Czerwonego Dworu zobaczyć więc można prace Barbary Banieckiej-Dziadzio, Bogdana Dziadzio, Marii Gąsienicy-Gładczan, Zofii Forteckiej, Magdaleny Forteckiej, Bożeny Doleżuchowicz Mickiewicz , Krzysztofa Karaska, Marty Walczak Stasiowskiej, Zofii Majerczyk-Owczarek, Zofii Stokowskiej.

Malarstwo na szkle, bogactwo i różnorodność tej charakterystycznej dla Podhala żywej dziedziny sztuki, to element tradycji, który fascynuje wielu turystów z kraju i zagranicy. Budowanie stałej kolekcji malarstwa na szkle to proces wieloletni. Pozyskiwanie dzieł odbywa się nie tylko poprzez zakup czy użyczenie. Dwa obrazy autorstwa Heleny Roj-Ciaptakowej udało się pozyskać z Ministerstwa Spraw Zagranicznych, część kolekcji pochodzi z dawnych zbiorów Urzędu Miasta Zakopane. Twórcy zbioru mają świadomość, że nie zostały przedstawione wszystkie osoby zajmujące się witrochromią w Zakopanem, oraz że w przyszłości zbiór winien zostać rozszerzony także o artystów z terenu całego Podhala.

(MW)